Csak az autóiparban bíznak az elemzők

Euróban mérve 1,8 százalékkal zsugorodott a külkereskedelem mérlege tavaly, míg forintban a 1,2 százalékos többletet mutatott ki a Központi Statisztikai Hivatal. Elemzők abban egyetértenek, hogy az idei év semmiképp sem lehet rosszabb a tavalyinál – legalábbis külkereskedelmi téren.

Az euróban mért visszaesésre és a forintban számolt többletre az árfolyamhatás ad magyarázatot, az euró ugyanis erősebb volt – átlagosan 3,3 százalékkal – az év egészében, mint 2011-ben. A magyar export gyakorlatilag stagnált tavaly, értéke 80,1 milliárd eurót tett ki, ami a KSH előzetes adatai szerint minimális, 0,2 százalékos többletnek felel meg.

Ezzel szemben a behozatalnál a hazai fogyasztás és a beruházások elmaradása nem éreztette hatását, az import 0,4 százalékkal 73,2 milliárd euróra növekedett. A remélt exportoffenzíva tehát elmaradt, ebben az euróövezeti adósságválság a fő bűnös, a felvevőpiacok beszűkülése nem kedvezett a hazai vállalkozásoknak.

Különösen szembeötlő a decemberi pangás, ami az előző év záró hónapjánál 7,9 százalékkal alacsonyabb exportban, illetve 6,4 százalékkal kisebb importban mutatkozott meg. Igaz, a döntően exportra termelő hazai ipar csütörtökön közölt kirívóan gyenge, 7,6 százalékos éves összevetésű decemberi teljesítménycsökkenése tükrében már nem is olyan meglepő a magyar export év végi zsugorodása.

A decemberi szaldó euró alapon 192 milliós pluszt mutat, szemben az egy évvel ezelőtti kerek 300 milliós aktívummal. Az adat az elemzőket is meglepte, az előzetes konszenzus ugyanis 350 millió euró körüli egyenlegjavulásról szólt. Novemberben még 659 milliós pluszt mutatott a külkereskedelmi mérleg.

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője kiábrándítónak nevezte a decemberi adatokat, az okokra majd a részletes statisztika ad magyarázatot. Előzetesen annyit lehet feltételezni, hogy a beruházások és a készletfeltöltés játszhatott szerepet abban, hogy az import értéke meghaladta az exportét.

Ezt valószínűsíti, hogy a kiskereskedelmi forgalom sem lehetett túl acélos a karácsonyi szezon hónapjában. Legalábbis a kereskedői jelzések erre utalnak. A valós decemberi forgalomról viszont csak február 25-én számol be a KSH.

A jövőről szólva Suppan Gergely kifejtette, hogy a kecskeméti Mercedes-üzem fokozódó termelése, a GM szentgotthárdi motorgyárának és az Audi autógyárának üzembe állítása az idén részben ellensúlyozhatják majd a gyengélkedő külső keresletet, olyannyira, hogy az elemző a 2013-as megugrandó szintet nyolcmilliárd euróra emelte, ez 15 százalékkal magasabb a 2012-es külkereskedelmi többletnél.

Hasonló érveléssel, de szerényebb célt tűztek a kereskedők elé a CIB Bank elemzői. Trippon Mariann és Jobbágy Sándor 7,48 milliárd eurós többletet vár, ez nyolcszázalékos előrelépés lenne a tavalyihoz képest.

A legpesszimistább az 2012-essel megegyező hétmilliárdos pluszt prognosztizáló Kondrát Zsolt. Az MKB Bank vezető elemzője szerint az autóipar önmagában nem lesz képes felpörgetni a magyar gazdaságot, igaz, erős húzó ágazattá válik. Erre utal, hogy a teljes magyar ipar új exportrendelései 55 százalékkal nőttek, s ezen belül az autóiparé megháromszorozódott. Ez erős évkezdetet vetít előre, viszont a folytatás attól függ, hogy a német ipari megrendelések alakulása milyen irányt vesz.

Készülnek a B osztályú Mercedesek a kecskeméti gyárban
Kecskemét, Mercedes, gyár
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.