Ötödével csökkent a magyar reklámköltés
Tavaly a cégek - a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becsült adatai alapján - 162 milliárd forintot költöttek reklámra, szemben a 2008-ban mért 200,6 milliárddal - mondta el Skriba Judit, az MRSZ ügyvezetésének tagja egy konferencián kedden.
A Napi Gazdaság által szervezett "Célkeresztben a fogyasztó" című reklám-média konferencián Skriba Judit rámutatott: az elmúlt 10 évben folyamatosan emelkedett a hirdetők nettó reklámköltése, azonban ez a trend elsősorban a gazdasági válság miatt tavaly megtört. Kiemelte: az egyes médiacsoportokat vizsgálva elmondható, hogy 2009-ben a legnagyobb mértékben a rádió- és a közterületi hirdetésekre fordított reklámköltések estek vissza, míg az interneten és a mozikban megjelenő reklámokra többet költöttek a hirdetők.
Hozzátette: a televíziós hirdetések értékben 16,5 százalékkal, a rádiósok 30,1 százalékkal, a nyomtatott sajtóban megjelentek 27,8 százalékkal, a közterületi hirdetések 29,7 százalékkal csökkentek, míg az internetes reklámok értékben 6,9 százalékkal, a moziban vetítettek pedig 8,1 százalékkal bővültek.
Az MRSZ becslése szerint a televízióknál a visszaesés elsősorban a nagyobb csatornákat érintette, mivel ezek átlagosan mintegy 20 százalékos csökkenést könyvelhettek el, szemben a kisebb tematikus csatornákkal, amelyek jobban tudtak alkalmazkodni a gazdasági válság okozta kihívásokhoz.
A nyomtatott sajtón belül a bulvárlapokban megjelenő hirdetésekre fordított reklámköltések estek vissza a legkevésbé, az országos napilapoknak azonban nem csak reklámbevételük csökkenésével, hanem példányszámuk drasztikus visszaesésével is számolniuk kellett tavaly.
Skriba Judit aláhúzta: a rádióknál tapasztalt csökkenés elsősorban amiatt következett be, hogy megszűnt a két korábbi nagy kereskedelmi adó, és a két új megjelenése körüli viták miatt a hirdetők kivártak a piacon.
Hangsúlyozta: a régiónál jobban teljesített tavaly a magyar reklámpiac, mivel Közép-Kelet-Európában 21,3 százalékkal csökkent a hirdetők reklámköltése. A világon pedig 9 százalékkal mérséklődött ez a mutató, míg a kínai reklámköltés 12,2 százalékkal tudott bővülni.
A reklámpiaci hirdetési tortát tekintve a televízió, az internet, valamint a mozi piaci részesedése nőtt 2009-ben. Tavaly értékben a hirdetések 40,4 százaléka a televízióban, 30,9 százaléka a nyomtatott sajtóban, 14,4 százaléka pedig az interneten jelent meg, a fennmaradó részen osztoztak a mozik és a közterületi hirdetési felületek.
A 2010-es várakozásokkal kapcsolatban Skriba Judit elmondta: a megkérdezett szakértők 67 százaléka szerint a televíziós hirdetési piac tovább csökken az idén, míg a megkérdezettek 90, illetve 80 százaléka úgy vélte, a nyomtatott sajtó és a rádió sem lesz olyan népszerű hirdetési eszköz, mint amilyen tavaly volt. A szakértők egyetértettek abban, hogy az internetes hirdetések értéke tovább bővülhet, míg a mozitól fele-fele arányban stagnálást vagy csökkenést, a közterületi hirdetésektől pedig stagnálást vagy növekedést vártak.