Zöldebb az autó mint a vonat?

Kevésbé környezetszennyező a személygépkocsi négy utassal, mint az alacsony kihasználtságú vasút - állítják amerikai kutatók.

Az egyes közlekedési módok és eszközök teljes életciklusának elemzésével lehet csak képet kapni arról, hogy milyen mértékben terhelik a környezetet - ezt a megközelítést ajánlják amerikai kutatók a brit Environmental Research Letters című szaklapban hétfőn megjelent tanulmányukban.

Személyautókat, metrót, helyi érdekű vasutat, autóbuszt és repülőgépeket hasonlítottak össze a Kalifornia Egyetem (Berkeley) környezetmérnökei, hogy megállapítsák: ha nem csak a közvetlenül "kipufogtatott" szennyezést veszik figyelembe, hanem a teljes életciklusra eső károsgáz-kibocsátást, akkor melyik a valóban "zöld" technológia.

Mikhail Chester és Arpad Horvath számításba vette - például a vonatközlekedésnél - az elektromos áramot előállító erőművek szennyező hatását és a vasútállomások fenntartási költségeit, a reptéri gyorsforgalmi utak építésének árát vagy az autógyártás környezetterhelését.

A kutatók az amerikai helyzetet elemezve állították össze kibocsátási katalógusukat, megközelítésük azonban máshol is alkalmazható - írja a szaklapot kiadó brit Fizikai Intézet hétfői keltezésű sajtóközleménye.

Boston és San Francisco városi vasútjait összehasonlítva a környezetmérnökök megállapították, hogy bár az utóbbi kevésbé energiahatékony, a bostoni mégis jóval szennyezőbb, mert ott a felhasznált áram 82 százalékát fosszilis tüzelőanyagok elégetésével nyerik a San Franciscó-i 49 százalékkal szemben.

A kutatók adatai szerint a teljes energia- és életciklusra vonatkozó elemzés a vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátásához az eddig számítotthoz képest 155 százalékot, a személygépkocsik és az autóbuszok szennyezéséhez 63 százalékot, míg a légi közlekedéséhez 32 százalékot tesz hozzá.

Tekintetbe vették a járművek kihasználtságát is: inkább környezetbarát egy autó, ha négyen utaznak benne, mint a helyi vasút, ha csak 25 százalék körüli a telítettsége. A kutatók komplex megközelítése szerint azt is figyelembe kell venni, hogy mekkora távolság megtételére tervezik az alternatív közlekedési módot. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.