Zajdíj kerülhet a autópályák használati díjába

Második olvasatban elfogadta kedden az Euromatrica-irányelv módosítását az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága, megnyitva az utat azelőtt, hogy a nehézgépjárművek autópálya díjaiba a jövőben a zajkeltéssel és a légszennyezéssel kapcsolatos költségek is bekerüljenek.

Új szakaszba lépett tegnap az Euromatrica-irányelv körül több éve jogalkotási fronton zajló küzdelem, amikor az Európai Parlament közlekedési és turisztikai szakbizottsága rábólintott a jogszabály második olvasatára, újra a Tanács térfelére továbbítva a labdát.

A parlamenti jelentést gondozó El Hadraoui képviselő sajtótájékoztatóján úgy vélte, hogy az EP a második olvasatban pragmatikus álláspontra helyezkedett, néhány ponton javítva a Tanács közös álláspontján, ugyanakkor
tartózkodva a forradalmi változtatásoktól, amelyek úgysem élveznének támogatást a Tanácsban.

Az Európai Parlament a Tanácshoz hasonlóan elfogadta, hogy a direktíva módosításával az autópálya infrastruktúra használatának költségeibe a jövőben a légszennyezéssel és a zajártalommal összefüggő költségek is bekerüljenek. Elvetette ugyanakkor a Bizottságnak azt a javaslatát, hogy a dugódíjakat is direktbe építsék bele azokba az útdíjakba, amelyeket ezután a nehézgépjárműveknek felszámolnak.

Az EP mindazonáltal azt megengedné a tagállamoknak, hogy saját belátásuk szerint a már meglévő infrastruktúra-díjakat egyfajta dugódíjjal is kiegészítsék.

Az úthasználati díjak az időponttól függően is változhatnak majd, az EP álláspontja 8 órában határozná meg azt a csúcsidőt, amely alatt a kamionoknak emelt szintű útdíjat kellene fizetniük. Az a cél, hogy a nehézgépjármű-forgalmat csúcsidőben eltereljék az autópályákról.

A Parlament azt szeretné, ha az új szabályok 3,5 tonnától valamennyi teherautóra kötelezőek lennének, ám tudatában léve annak, hogy ez több ország számára nem elfogadható, hajlandó átmenetileg 12 tonnás járművektől alkalmazni a rendelkezéseket, amennyiben a tagállamok elfogadható magyarázatot tudnak adni a Bizottságnak a kivételezés okairól.

A járműpark modernizálását ösztönzendő a Parlament időben korlátozott mentességet adna a legtisztább és legkevesebbet szennyező nehézgépjárműveknek, így az Euro5 és 6 kategóriába eső kamionoknak.

El Hadraoui szerint az EP plenárisa júniusban szavazhat az irányelv módosításáról, de a képviselő előtte megpróbálja megszerezni a tagállamok egyetértését is az EP által javasolt szöveghez. Optimális esetben a magyar elnökség június végi zárásáig megszülethet az új jogszabály. (forrás: bruxinfo.hu)

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.