Zajdíj kerülhet a autópályák használati díjába
Új szakaszba lépett tegnap az Euromatrica-irányelv körül több éve jogalkotási fronton zajló küzdelem, amikor az Európai Parlament közlekedési és turisztikai szakbizottsága rábólintott a jogszabály második olvasatára, újra a Tanács térfelére továbbítva a labdát.
A parlamenti jelentést gondozó El Hadraoui képviselő sajtótájékoztatóján úgy vélte, hogy az EP a második olvasatban pragmatikus álláspontra helyezkedett, néhány ponton javítva a Tanács közös álláspontján, ugyanakkor
tartózkodva a forradalmi változtatásoktól, amelyek úgysem élveznének támogatást a Tanácsban.
Az Európai Parlament a Tanácshoz hasonlóan elfogadta, hogy a direktíva módosításával az autópálya infrastruktúra használatának költségeibe a jövőben a légszennyezéssel és a zajártalommal összefüggő költségek is bekerüljenek. Elvetette ugyanakkor a Bizottságnak azt a javaslatát, hogy a dugódíjakat is direktbe építsék bele azokba az útdíjakba, amelyeket ezután a nehézgépjárműveknek felszámolnak.
Az EP mindazonáltal azt megengedné a tagállamoknak, hogy saját belátásuk szerint a már meglévő infrastruktúra-díjakat egyfajta dugódíjjal is kiegészítsék.
Az úthasználati díjak az időponttól függően is változhatnak majd, az EP álláspontja 8 órában határozná meg azt a csúcsidőt, amely alatt a kamionoknak emelt szintű útdíjat kellene fizetniük. Az a cél, hogy a nehézgépjármű-forgalmat csúcsidőben eltereljék az autópályákról.
A Parlament azt szeretné, ha az új szabályok 3,5 tonnától valamennyi teherautóra kötelezőek lennének, ám tudatában léve annak, hogy ez több ország számára nem elfogadható, hajlandó átmenetileg 12 tonnás járművektől alkalmazni a rendelkezéseket, amennyiben a tagállamok elfogadható magyarázatot tudnak adni a Bizottságnak a kivételezés okairól.
A járműpark modernizálását ösztönzendő a Parlament időben korlátozott mentességet adna a legtisztább és legkevesebbet szennyező nehézgépjárműveknek, így az Euro5 és 6 kategóriába eső kamionoknak.
El Hadraoui szerint az EP plenárisa júniusban szavazhat az irányelv módosításáról, de a képviselő előtte megpróbálja megszerezni a tagállamok egyetértését is az EP által javasolt szöveghez. Optimális esetben a magyar elnökség június végi zárásáig megszülethet az új jogszabály. (forrás: bruxinfo.hu)