Záhony: széles nyomon a Colas
Kicserélik az elhasználódott vasúti pályát Záhony térségében. Az ukrán és az orosz vasútnál használatos széles nyomtávú vontatóvágányok cseréjének első ütemére kiírt közbeszerzési eljárás eredményét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. csütörtökön hirdette ki.
A mintegy 17,3 kilométernyi vágányhálózat felújításának tenderére beérkezett öt pályázat közül a NIF szakértői a Colas Építő Zrt. ajánlatát tartották a legkedvezőbbnek. A társaság nettó 3,9 milliárd forintért vállalta a beruházás megvalósítását.
A tendergyőztes pályázónak a záhonyi fejlesztés első ütemében 2010 végére kell befejeznie a 16,5 kilométer vontató-, és hozzá tartozó mintegy nyolcszáz méter fonódó vágány felújítását.
Ugyanerre a munkára a legdrágább árajánlat 6,3 milliárd forint volt. A versenyből kizárt egyetlen pályázó pedig 4,3 milliárd forintért végezte volna el a vágányok felújítását.
A beruházástól azt várják, hogy az Európai Unió keleti határán áthaladó vasúti áruforgalom 23 százalékát lebonyolító záhonyi térségben felgyorsul és olcsóbbá válik az árutovábbítás.
A Záhony, Fényeslitke, Eperjeske és Tornyospálca területét érintő fejlesztéssel ugyanis felszámolják a vonatközlekedést akadályozó műszaki problémákat. Köztük az elhasználódott pályákon bevezetett, és a vonatokat lassításra kényszerítő lassújeleket, valamint az áruszállításban gondot okozó tengelyterhelés-korlátozásokat.
A várakozások szerint mindez hozzájárul majd ahhoz is, hogy 2015-től a jelenlegi 3,5 millió tonna helyett 7,6 millió tonna áru haladjon át Záhonyon évente. A forgalom felfutásában az előrejelzések szerint szerephez jut majd az Európa és a távol-keleti országok közti vasúti áruszállítás élénkülése is: ebben a viszonylatban a szakértők évente 2,5 millió tonna árura számítanak.
A záhonyi térség fejlesztésének teljes becsült költsége mintegy 26 milliárd forint lesz. Ebből a vasúti beruházások hozzávetőleg 19 milliárd forintot emészthetnek fel. A közúti projektekre hétmilliárd forintot költenek.
Vasúton a következő lépés a pályaépítés második ütemének megvalósítása lesz: a NIF tervei szerint hamarosan kiírják a közbeszerzési eljárást 9,8 kilométer széles nyomtávú átmenő vágány, és 17 kilométer rendezőpályaudvari vágány felújítására.