Wizz: a Sólyom fel sem száll, vagy hamar csődbe megy

A Sólyomról nem érdemes mindaddig beszélni, amíg tényleg légitársaság nem lesz - közölte a Wizz Air, amely szerint nagyon sok pénz kell a légitársaságokhoz. A fapados cég kiemeli a hatóság szerepét is.

Bár a Wizz nem szokta a versenytársakat minősíteni, Váradi József cége most a hozzájuk beérkező kérdések miatt közzétette szakértőik véleményét. Hangsúlyozzák, hogy általánosságban beszélnek, de nehéz volna letagadni, hogy valójában a Sólyommal kapcsolatban felmerült kérdések kapcsán alakítottak ki véleményt. Ennek kapcsán hangsúlyozzák, hogy sem a Sólyomról, sem a Hungarian World Airwaysről, sem más jövőbeni kezdeményezésről nem érdemes beszélni mindaddig, amíg valamelyikből tényleg légitársaság nem lesz.

 Viszont leszögezik, hogy az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel vagy néhány éven belül csődbe megy. A csőd akkor éri el ezeket a vállalkozásokat, amikor nem tudják fizetni a számlákat és valamelyik a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt. Emlékeztetnek: a Wizz Airnek több tíz millió eurónyi tőkére illetve tőke jellegű finanszírozási formára volt szüksége ahhoz, hogy pénzügyileg kézben tartsa a kezdeti időszakot - értsd finanszírozza a kezdeti veszteségeket (a szerk.) - , mindezt pedig akkor, amikor az európai gazdaság szárnyalt és feleannyiba sem került az olaj, mint ma. A jelenlegi gazdasági stagnálás, a magas olajárak és a légitársaságok közti sokkal erősebb verseny miatt sokkal több pénzre van szükség, mint jó pár éve volt - írják.

Akik nem rendelkeznek megfelelő tőkebefektetéssel, azoknak nincs reális esélyük bekerülni azon kevesek közé, akik nem mennek csődbe néhány éven belül. Az elmúlt években számos alultőkésített légitársaság ment csődbe. Minden ilyen esemény sok utasnak okoz kárt, ami nemcsak aláássa a fogyasztói bizalmat, de fejlesztés helyett pont, hogy gátolja a helyi légi közlekedés fejlődését, valamint negatív hatással van az ország megítélésére is - ez az értelme a Wizz ennél diplomatikusabban megfogalmazott szakmai véleményének.

Mint írják, az idős flotta nemcsak hatékonysági, hanem biztonsági kérdéseket is felvet, hiszen egy 20-30 éves repülőgép fenntartási költsége sokkal magasabb, mint az olyan új repülőgépeké, mint amilyenek a Wizz Air jelenleg 3,8 éves átlagéletkorú Airbus A320-as flottáját is alkotják.  régi gépek hajtóműve nagyobb zaj- és légszennyezést okoz, mint a nemrég kifejlesztett hajtóművek, amelyeket azzal a céllal terveztek, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszanak és kevesebb zajt bocsássanak ki.-  A magyar polgári légiközlekedésnek semmiképpen sem lehet érdeke, hogy az öreg és nem hatékony repülők üzemeltetéséről legyen ismert - fogalmaz a Wizz. 

Keiemelik, hogy sok nagy nemzetiként ismert légitársaság is elemeket vesz átt a diszkontok működési modelljéből, s hogy a légiközlekedési hatóság jogi kötelezettsége ellenőrizni, hogy egy új légitársaság rendelkezik-e a működéshez szükséges műszaki és pénzügyi háttérrel.

Pontosan a fent leírt kockázatok elkerülése vagy csökkentése végett a légitársaságokat felügyelő hatóság felelőssége megvizsgálni a légitársaság pénzügyi hátterét is. Az érvényben lévő szabályozás értelmében egy induló légitársaságnak három havi költség készpénzes fedezetével kell rendelkeznie. Ennek az előírásnak a célja, hogy védje az utasok érdekeit. Egy légitársaság váratlan bukását a felügyeleti hatóság által tanúsított kellő körültekintés akadályozza meg.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.