Vonalbezárás helyett járatritkítás jöhet
Legalábbis, ha helytállóak a Regionalbahn.hu szakportál vonatok megszüntetéséről szóló értesülései, amelyekre hivatkozva a 444.hu azt írja: a kormány idén is megpróbálkozik a tavaly végül elmaradt vasúti megszorítással. Ami a gyakorlatban azzal járna, hogy a decemberi menetrendváltás után a MÁV-Start Zrt. nagyjából hét százalékkal kevesebb személyszállító vonatot közlekedtethetne. A szerelvények évente hozzávetőleg 74 millió vonatkilométeres teljesítményéből úgy ötmillió kilométert csípnének le.
Az utasoknak minden eddiginél több várakozást, kevesebb utazási lehetőséget garantáló változtatástól a kormány a költségek csökkentését reméli. Arra azonban egyelőre nincs válasz, hogy pontosan hol szűnnének meg a járatok, és mindez mekkora megtakarítást eredményezne.
Bárhogy is, a MÁV-Start hamarosan színt vall a kérdésben. A nemzeti vasút személyszállító cége péntek éjfélig nyilvánosságra hozza a 2015–2016. évi menetrendet. Lapunk kérdezte a társaságot a változtatásokról, konkrétumok azonban egyelőre nem derültek ki. A cég kommunikációs igazgatósága ugyanis levelében csak azt közölte: a "sajtóban megjelent találgatásokra" nem szeretnének reagálni.
A Népszabadság ugyanakkor úgy tudja: az utasoknak valóban komoly változásokra kell felkészülniük a járatrend idei átalakításakor, de a "szakportálokon" terjedő hírek jelentős hányada nem fedi a valóságot.
A szakmai körökben mindenesetre azt mondják, a vonatkilométerek csökkentésével a MÁV-Start két dolgot szeretne elérni. A Csépke András vezérigazgatónak tulajdonított tervek szerint a nemzeti vasút egyrészről a vonatok számának mérséklésével biztosítani tudná a menetrendben szereplő járatok kiállítását. Ami változtatások nélkül a társaság végtelenül leromlott állapotú kocsiparkjával lassan megoldhatatlan feladattá válik. Másrészt, nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a MÁV-Start költségei is csökkennek, ha kevesebb vonatot kell közlekedtetnie.
A vasút védelmében 2010 előtt ellenzékből vehemensen kiálló Fidesz tehát nem ismétli meg, amit a szocialista-liberális kormányzat megpróbált: a gazdaságtalanul üzemeltethető vasútvonalakon maradnak a vonatok. Kérdés legfeljebb az lehet, hogy naponta hány járat közlekedik majd. Hiszen mindaddig lehet dicsekedni a vonatforgalom fenntartásával, amíg legalább egy pár vonat szállítja az utasokat a legfélreesőbb vonalszakaszokon is. Az utazni vágyók egy szót sem szólhatnak, hiszen a vasutat senkitől nem veszik el.
Más kérdés, hogy ha a szakportálok MÁV-nál leszólt értesülései mégis helytállónak bizonyulnak, és a menetrendváltáskor tucatjával tűnnek el a vonatok a menetrendkönyvekből, az utasok a törzshálózati vonalakon is érzékelni fogják a szolgáltatások leépülését. A hírek szerint, a Keleti pályaudvar és Miskolc között például napi három pár gyorsvonatot törölnek. Így Mezőkövesd, Hatvan vagy Vámosgyörk felé csak kétóránként járna gyorsvonat. De romlani fog a vasúti személyszállítás színvonala a Dunántúlon is, ahol személy- és gyorsvonatokat egyaránt törölnek a menetrendből.
Bárhogy is lesz, a titkolózás már nem tart sokáig. Miután a MÁV-Start nyilvánosságra hozza jövő évi menetrendjét, mindenki személyesen győződhet meg róla, hogy a Fidesz szétveri, vagy erősíti a vasutat.