Vizsgálja az EU a Malév állami támogatását

Ahogy az várható volt az Európai Bizottság hivatalos vizsgálatot indított a Malév állami támogatásait illetően. Döntést azonban még nem hoztak.

Hivatalos vizsgálati eljárást indít az Európai Bizottság annak érdekében, hogy az uniós állami támogatási szabályok alapján megvizsgáljon számos olyan támogatási intézkedést, beleértve több tőkeinjekciót és tulajdonosi kölcsönt, amelyeket a magyar állami szervek a Malév-nek nyújtottak, a társaság privatizációjával és visszaállamosításával kapcsolatban.

Keddi brüsszeli közleménye szerint a bizottság "kétli, hogy a Malév képes lett volna a piacon a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett finanszírozáshoz jutni".

A bizottság e lépése várható volt, hiszen a cég visszaállamosításakor már a versenytársak, köztük a WizzAir is az Unióhoz fordult. Az Oszkó Péter vezette pénzügyminisztérium, később az új kormányban pedig a Fellegi Tamás vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztérium többször is deklarálta: a Malév finanszírozását úgy oldották meg, hogy az teljles mértékben összhangban van az EU-s jogszabályokkal. Mindkét miniszter hangsúlyozta ugyanakkor: a légitársaság működőképessége szempontjából e lépések szükségesek voltak.

A részletes vizsgálati eljárás elindítása nem jelent egyet az ügyben hozott előzetes döntéssel - derül ki a testület heti ülése után kiadott közleményből. Ha az EU mégis elmeszelné e tranzakciókat, akkor az ezeklhez kapcsolódó pénzeket a Malévnak vissza kellene fizetni a magyar államnak. Ez a légitársaság csődjéhez is vezethetne.

A bizottság konkrét tranzakciókat vizsgál. Úgy vélik, állami támogatásnak minősülhet, hogy 2007 decemberében az állam átvállalta a Malév 2003. évi kölcsönét. De az is, hogy egyéves időtartamra készpénzes kölcsönt nyújtott a Malév Ground Handling leányvállalatának, méghozzá úgy, hogy annak bizonyos üzletrészét megvásárolta az MNV Zrt.

Különböző adófizetések elhalasztása, a tavalyi tőkeemelés, illetve a Malévnek 2010 áprilisától 2010 júniusáig nyújtott tulajdonosi kölcsönök, és az említett tulajdonosi kölcsönök konverziója, a 2010 szeptemberi újabb tőkeemelés, valamint újabb tulajdonosi kölcsön.

A "jelenleg rendelkezésre álló tények tükrében" a bizottság kétli, hogy - tekintettel a Malév nehéz pénzügyi helyzetére - a légitársaság a piacon ilyen finanszírozáshoz tudott volna jutni azonos feltételek mellett, illetve hogy egyáltalán lett volna lehetősége finanszírozásra. A Bizottság továbbá kétli, hogy ezek az intézkedések megfelelnek a nehéz helyzetben lévő vállalkozások megmentéséhez és szerkezetátalakításához nyújtott állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatás előírásainak - áll a brüsszeli állásfoglalásban.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.