Vizsgálatot indít a versenyhivatal PPO ügyben
A közlemény szerint addig a hatóság további információt gyűjt arról, pontosan milyen tájékoztatást kaptak a szerződési feltételekről a honlapon regisztráló ügyfelek. Ugyancsak a vizsgálat megindításáig tisztázni kell azt is, hogy mely vállalkozások voltak érintettek a vélhetően jogsértő magatartásban, azaz mely cégekre kell kiterjeszteni az eljárást.
A vizsgálat lezárultáig a GVH az érintettek türelmét kéri.
A GVH közölte: a Pre Pay Online (PPO - ppo.hu) egy internetes egyenlegfeltöltő portál, amit elsősorban autópálya matrica és mobiltelefon egyenleg feltöltésére használnak a portálon regisztrált fogyasztók. A honlap üzemeltetőjének az OTP Bank Nyrt. nyújt kártya elfogadói szolgáltatást. A regisztráció az általános szerződési feltételek (ászf) elfogadása mellett a bankkártya adatok megadásával, illetve három különböző szolgáltatási szinthez kötött előfizetési csomag (PPO Light, Basic és Prémium) valamelyikének kiválasztásával fejeződik be.
Emlékeztetnek rá, hogy 2010. január 11-én a honlapot üzemeltető cég, éves szolgáltatási díj jogcímén 2490 forinttal terhelte meg regisztrált ügyfeleinek bankszámláját.
A GVH-hoz érkezett körülbelül 300 fogyasztói jelzés alapján a panaszosok többsége azok közül került ki, akik a honlapot évek óta nem, vagy nagyon ritkán használták, illetve, akik 2008. november és 2009. január között regisztráltak az oldalon és a PPO Light 2009 akciós díjcsomagot választották, így 2009-ben nem kellett az éves adminisztrációs díjat megfizetniük.
A fogyasztók sérelmezik, hogy a belső levelezési rendszeren keresztül küldött üzeneten kívül sem a honlapról sem egyéb kommunikációs eszközön keresztül nem kaptak tájékoztatást arról, hogy a korábbi ingyenes szolgáltatás fizetőssé válik, továbbá nem volt lehetőségük a pénz levonása előtt nyilatkozni arról, hogy kívánják-e, hogy a ppo.hu szolgáltatásait a következő évben is igénybe venni adminisztrációs díj ellenében, hanem automatikusan megújításra került a jogviszony.
Több fogyasztó kifogásolta, hogy csak a pénzösszeg levonásának napján kapott a belső levelezési rendszerben 2009. november 18-ai dátummal értesítést az ászf módosításáról.
A GVH szerint a ppo.hu honlapot üzemeltető cég általános szerződési feltételeinek megváltoztatásával kapcsolatos tájékoztatási gyakorlatával szemben felmerülhet a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat törvényben rögzített tilalmának megsértése. A GVH azt vizsgálja, hogy a vállalkozás eleget tesz-e a szakmai gondosság követelményeinek, hogy a fogyasztókat az adott áruval vagy szolgáltatással kapcsolatosan minden lényeges, a megalapozott fogyasztói döntéshez szükséges információról tájékoztatja-e.
A közlemény szerint a GVH a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt akkor jár el, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, így például országos méretű, vagy legalább három megyére kiterjedő kommunikáción keresztül valósul meg.
A GVH közölte: a vállalkozás tájékoztatási gyakorlatának vizsgálatakor felmerülhet a távollevők között kötött szerződésekről szóló kormányrendelet alkalmazhatósága is, aminek megsértése esetén a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jár (NFH) el.
A PPO ügyben már az NFH is megkezdte hivatalos vizsgálatát.