Visszakozott a GM: mégis megtartja az Opelt

Csaknem két év óta most először javultak a detroiti cégóriás eladási mutatói - ezen felbátorodva mégsem adja el minden európai érdekeltségét.

A General Motors igazgatótanácsa kedden váratlan fordulattal leállította az Opel és a Vauxhall eladását a kanadai Magna International vezette konzorciumnak, és maga ad be szerkezetátalakítási tervet, a többi közt a német kormánynak. Ez 883 millió dollárba kerülne. Közép-európai idő szerint kedden éjjel egy berlini kormányszóvivő elhárította a hír kommentálást. Aznap az Opel dolgozói még egy évi 265 milliós költséglefaragásba mentek bele a Magna javára, cserébe állásukért és az európai gyáregységek megtartásáért.

Opel logó mégis megtartja a General Motors
The logo of Opel is seen at the plant in Bochum November 4, 2009. The board of General Motors has decided not to sell its Opel unit to Canadian auto parts maker Magna, GM confirmed the decision made by its 13-member board after a meeting of directors on Tuesday in Detroit. REUTERS/Ina Fassbender (GERMANY TRANSPORT BUSINESS EMPLOYMENT)

A detroiti vállalat - amely Észak-Amerika első számú autógyártója, Európában pedig a negyedik - a javuló üzleti környezetre hivatkozik döntésében, valamint arra, hogy a két márka meghatározó szerepet játszik üzleti stratégiájában. Kezére játszottak ugyanakkor a Magnával tervezett üzlettel kapcsolatos európai uniós aggodalmak is.

- Megértjük, hogy ennek az ügynek az összetettsége és az elhúzódása minden érintettet kimerít. De kezdettől fogva az volt a célunk, hogy a legjobb hosszútávú megoldást biztosítsuk vásárlóink, alkalmazottaink, beszállítóink és márkakereskedőink számára, a döntésben pedig ez tükröződik - közölte Fritz Henderson, a cég első embere.

Az amerikai kormány 60 százalékkal ugyan a GM legnagyobb részvényese - cserébe korábbi, 50 milliárd dolláros támogatásáért -, de az üzleti döntéseket hangsúlyozottan a menedzsmentre hagyja. - Az (Obama-)adminisztráció nem vett részt a döntésben - nyilatkozta Meg Reilly pénzügyminisztériumi szóvivő. - Nem irányítok autógyárakat - fogalmazott korábban Barack Obama elnök.

Ezzel egyidőben derült ki: 4,7 százalékos javulást ért el a General Motors az észak-amerikai autópiac eladási mutatóiban, ami két éve nem fordult elő. Az október az egész amerikai autóipar számára a legkedvezőbb hónap volt az idén, nem számítva a két nyári hónapot, amikor a roncsprémiumprogram 3 milliárd dolláros állami támogatással megdobta az értékesítést. A Ford, a Toyota és a Nissan eredményei kisebb mértékben javultak az elmúlt hónapban, míg a csődvédelemből kikecmergett Chryslernál - amelyet a Fiat próbál kisautókkal, közös fejlesztésű, középkategóriás szedánnal talpra állítani - továbbra is jelentős, 30 százalékos a visszaesés.

Reakciók az éles kanyarra

Fritz Henderson vezérigazgató közölte, hogy a GM nagyra értékeli a Magna International és orosz partnerei - a Szberbank és az GAZ autógyár - erőfeszítéseit az igazságos megállapodás elérése érdekében, de az európai üzleti körülmények és a GM általános állapota javult azóta, hogy a vállalat az Opel eladása mellett tette le a voksát. Henderson szerint a GM hamarosan a német kormány elé tejreszti az Opel átszervezési tervét. A GM azzal számol, hogy az Opel átszervezése 3 milliárd eurójába fog kerülni. Henderson hozzátette, hogy a GM azt reméli, meg tudja erősíteni jelentős üzleti tevékenységét Oroszországban, és felújítja a közvetlen együttműködést a GAZ-al, az orosz vállalat tevékenységének korszerűsítése, és az orosz piaci kölcsönös érdekeken alapuló meghódítása érdekében.

A GM igazgatótanácsának döntése 180 fokos fordulatot jelent eddigi elképzeléseihez képest. Több hónapos alkudozás után az amerikai anyavállalat szeptember közepén jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak, amely az orosz Szberbankkal és az GAZ-al együtt akarta megvásárolni az Opel 55 százalékos résztulajdonát, és szándékáról már értesítette is az EU-bizottságot.

A brüsszeli testület azt ígérte, hogy november 27-ig értékeli versenyjogi szempontból a vételi ajánlatot. A GM azonban visszalépett korábbi szándékától, és a "B" terv mellett tette le a voksát, vagyis az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával. Az Opel üzemi tanácsa és a politika is korábban mereven elutasította ezt a megoldást, kételkedve abban, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni.

Az európai versenyfelügyeletnek engedélyeznie kellene a német kormány által az Opelnek ígért összesen 4,5 milliárd eurós mentőcsomagot is, amellyel kapcsolatosan Brüsszelnek fenntartásai vannak.

Ulrich Wilhelm berlini kormányszóvivő közölte, hogy a német kormány sajnálja a GM igazgatótanácsának döntését. A szóvivő közölte, hogy a döntéssel "megszakadt egy befektetési eljárás, amelyet az érintettek - beleértve a GM-et is - több mint hat hónapon át intenzíven folytattak". Wilhelm szerint Németország most azt várja a GM-től, hogy megerősítse az Opelt, és visszafizesse az év elején a német állami bankoktól kapott 1,5 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt.

Siegfried Wolf, a Magna társ-vezérigazgatója közölte, hogy a társaság a továbbiakban is támogatni fogja az Opelt és a GM-et. "Megértjük, hogy a tanács arra a következtetésre jutott, hogy a GM érdekeit leginkább az Opel megtartása szolgálja, amelynek fontos szerepe van az GM globális szervezetében" - mondta Wolf. Meg Reilly, amerikai kormányszóvivő azt mondta, hogy a Fehér Ház nem közreműködött a GM-igazgatótanács döntésében.

Az Opel üzemi tanácsa - amelynek ugyancsak jóvá kellett volna hagynia az eladást - négy héten át tárgyalt a Magna, a GM és az Opel képviselőivel az alkalmazottak tehervállalásáról a szanálási folyamatban, és nemrégiben megállapodásra is jutottak egy éves 390 millió dolláros prémiumvágásról.

A GM-nek szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki a középkategóriás gépkocsi platformjait és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás. Az Opel havonta 70 millió eurót él fel, s a vállalatot jelenleg életben tartó 1,5 milliárd eurós áthidaló kölcsön már csak november végéig elegendő.

A dolgozók a Magnáért sztrájkolnának

Tiltakozásul az amerikai General Motors döntése ellen sztrájkra szólította fel az Opel németországi és európai alkalmazottait a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsa.

Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője szerda reggeli nyilatkozatában bejelentette, hogy figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésekkel kívánnak tiltakozni az ellen, hogy a General  Motors a korábbi előzetes megállapodás ellenére nem járul hozzá az Opel eladásához a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak. A sztrájkot a szakszervezetek is támogatásukról  biztosították.

Klaus Franz szerint a figyelmeztető sztrájkot csütörtökre tervezik, azok Németországban kezdődnek, de a többi európai Opel-üzemre is kiterjednek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.