Visszakozott a GM: mégis megtartja az Opelt
A General Motors igazgatótanácsa kedden váratlan fordulattal leállította az Opel és a Vauxhall eladását a kanadai Magna International vezette konzorciumnak, és maga ad be szerkezetátalakítási tervet, a többi közt a német kormánynak. Ez 883 millió dollárba kerülne. Közép-európai idő szerint kedden éjjel egy berlini kormányszóvivő elhárította a hír kommentálást. Aznap az Opel dolgozói még egy évi 265 milliós költséglefaragásba mentek bele a Magna javára, cserébe állásukért és az európai gyáregységek megtartásáért.
A detroiti vállalat - amely Észak-Amerika első számú autógyártója, Európában pedig a negyedik - a javuló üzleti környezetre hivatkozik döntésében, valamint arra, hogy a két márka meghatározó szerepet játszik üzleti stratégiájában. Kezére játszottak ugyanakkor a Magnával tervezett üzlettel kapcsolatos európai uniós aggodalmak is.
- Megértjük, hogy ennek az ügynek az összetettsége és az elhúzódása minden érintettet kimerít. De kezdettől fogva az volt a célunk, hogy a legjobb hosszútávú megoldást biztosítsuk vásárlóink, alkalmazottaink, beszállítóink és márkakereskedőink számára, a döntésben pedig ez tükröződik - közölte Fritz Henderson, a cég első embere.
Az amerikai kormány 60 százalékkal ugyan a GM legnagyobb részvényese - cserébe korábbi, 50 milliárd dolláros támogatásáért -, de az üzleti döntéseket hangsúlyozottan a menedzsmentre hagyja. - Az (Obama-)adminisztráció nem vett részt a döntésben - nyilatkozta Meg Reilly pénzügyminisztériumi szóvivő. - Nem irányítok autógyárakat - fogalmazott korábban Barack Obama elnök.
Ezzel egyidőben derült ki: 4,7 százalékos javulást ért el a General Motors az észak-amerikai autópiac eladási mutatóiban, ami két éve nem fordult elő. Az október az egész amerikai autóipar számára a legkedvezőbb hónap volt az idén, nem számítva a két nyári hónapot, amikor a roncsprémiumprogram 3 milliárd dolláros állami támogatással megdobta az értékesítést. A Ford, a Toyota és a Nissan eredményei kisebb mértékben javultak az elmúlt hónapban, míg a csődvédelemből kikecmergett Chryslernál - amelyet a Fiat próbál kisautókkal, közös fejlesztésű, középkategóriás szedánnal talpra állítani - továbbra is jelentős, 30 százalékos a visszaesés.
Reakciók az éles kanyarra
Fritz Henderson vezérigazgató közölte, hogy a GM nagyra értékeli a Magna International és orosz partnerei - a Szberbank és az GAZ autógyár - erőfeszítéseit az igazságos megállapodás elérése érdekében, de az európai üzleti körülmények és a GM általános állapota javult azóta, hogy a vállalat az Opel eladása mellett tette le a voksát. Henderson szerint a GM hamarosan a német kormány elé tejreszti az Opel átszervezési tervét. A GM azzal számol, hogy az Opel átszervezése 3 milliárd eurójába fog kerülni. Henderson hozzátette, hogy a GM azt reméli, meg tudja erősíteni jelentős üzleti tevékenységét Oroszországban, és felújítja a közvetlen együttműködést a GAZ-al, az orosz vállalat tevékenységének korszerűsítése, és az orosz piaci kölcsönös érdekeken alapuló meghódítása érdekében.
A GM igazgatótanácsának döntése 180 fokos fordulatot jelent eddigi elképzeléseihez képest. Több hónapos alkudozás után az amerikai anyavállalat szeptember közepén jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak, amely az orosz Szberbankkal és az GAZ-al együtt akarta megvásárolni az Opel 55 százalékos résztulajdonát, és szándékáról már értesítette is az EU-bizottságot.
A brüsszeli testület azt ígérte, hogy november 27-ig értékeli versenyjogi szempontból a vételi ajánlatot. A GM azonban visszalépett korábbi szándékától, és a "B" terv mellett tette le a voksát, vagyis az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával. Az Opel üzemi tanácsa és a politika is korábban mereven elutasította ezt a megoldást, kételkedve abban, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni.
Az európai versenyfelügyeletnek engedélyeznie kellene a német kormány által az Opelnek ígért összesen 4,5 milliárd eurós mentőcsomagot is, amellyel kapcsolatosan Brüsszelnek fenntartásai vannak.
Ulrich Wilhelm berlini kormányszóvivő közölte, hogy a német kormány sajnálja a GM igazgatótanácsának döntését. A szóvivő közölte, hogy a döntéssel "megszakadt egy befektetési eljárás, amelyet az érintettek - beleértve a GM-et is - több mint hat hónapon át intenzíven folytattak". Wilhelm szerint Németország most azt várja a GM-től, hogy megerősítse az Opelt, és visszafizesse az év elején a német állami bankoktól kapott 1,5 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt.
Siegfried Wolf, a Magna társ-vezérigazgatója közölte, hogy a társaság a továbbiakban is támogatni fogja az Opelt és a GM-et. "Megértjük, hogy a tanács arra a következtetésre jutott, hogy a GM érdekeit leginkább az Opel megtartása szolgálja, amelynek fontos szerepe van az GM globális szervezetében" - mondta Wolf. Meg Reilly, amerikai kormányszóvivő azt mondta, hogy a Fehér Ház nem közreműködött a GM-igazgatótanács döntésében.
Az Opel üzemi tanácsa - amelynek ugyancsak jóvá kellett volna hagynia az eladást - négy héten át tárgyalt a Magna, a GM és az Opel képviselőivel az alkalmazottak tehervállalásáról a szanálási folyamatban, és nemrégiben megállapodásra is jutottak egy éves 390 millió dolláros prémiumvágásról.
A GM-nek szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki a középkategóriás gépkocsi platformjait és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás. Az Opel havonta 70 millió eurót él fel, s a vállalatot jelenleg életben tartó 1,5 milliárd eurós áthidaló kölcsön már csak november végéig elegendő.
A dolgozók a Magnáért sztrájkolnának
Tiltakozásul az amerikai General Motors döntése ellen sztrájkra szólította fel az Opel németországi és európai alkalmazottait a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsa.
Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője szerda reggeli nyilatkozatában bejelentette, hogy figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésekkel kívánnak tiltakozni az ellen, hogy a General Motors a korábbi előzetes megállapodás ellenére nem járul hozzá az Opel eladásához a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak. A sztrájkot a szakszervezetek is támogatásukról biztosították.
Klaus Franz szerint a figyelmeztető sztrájkot csütörtökre tervezik, azok Németországban kezdődnek, de a többi európai Opel-üzemre is kiterjednek.