Visszakapják pénzüket a SkyEurope utasai!

Aki bankkártyával vásárolt repülőjegyet a csődbe ment SkyEurope járataira, a cég fizetőképességétől függetlenül visszakapja pénzét - ha reklamál a számlavezető bankjánál. Nem a légitársaság, hanem a saját bankja írja jóvá a fel nem használt repülőjegy árát. A járattörlések miatti pluszköltség megtérítése azonban illúziónak látszik.

A SkyEurope hó eleji csődjének károsultjai közül kevesen tudják, hogy az előre kifizetett repülőjegy ára miatt nem kell aggódniuk. Akik a csőd előtt vásároltak jegyet olyan járatra, amely a szlovák légitársaság bedőlése miatt el sem indult, visszakapják a pénzüket, amennyiben bankkártyával vásárolták a jegyet. Igaz, a visszatérítés nem automatikus: reklamálniuk kell kártyakibocsátó bankjuknál, 120 napon belül. A határidőt attól a naptól számítják, amikor a repülő indult volna. A visszatérítés bankfüggő: megtörténhet azonnal is, de előfordulhat, hogy a reklamáció benyújtása után mintegy másfél hónappal.

A kialakult helyzetről egyértelműen rendelkeznek a nagy nemzetközi kártyatársaságok, mint az American Express, a Mastercard vagy a Visa szabályzatai. A lényeg, ha valakinek olyan szolgáltatás árát vonták le a kártyájáról, amelyet az illető nem vett igénybe, akkor jóváírják az összeget, ha panasszal él.

A szabályok szerint ugyanakkor először az ügyfélnek a szolgáltatónál kell reklamálnia, ezt követően nyújthatja be reklamációját. Azt azonban nem írják elő, milyen csatornán kell megkeresni a légitársaságot, az történhet e-mailen is. A banki gyakorlat szerint pedig a cég szeptember elejei sajtóközleménye a csődről, valamint az ügyfél-reklamációkról, válasznak minősül, tehát ennek birtokában a reklamáció elindítható.

A banki eljárás során az ügyfél felszólamlása alapján a kártyát elfogadó kereskedő bankjához fordul egy úgynevezett „chargeback", azaz visszatérítési kérvénnyel, megjelölve a panasz okát. Az elfogadóhely bankja ezt elfogadja vagy elutasítja, előbbi esetben visszatéríti a pénzt a kártyát kibocsátó banknak.

A csődbe ment légitársaságok esetében a bankok rendszerint helyt adnak a kifogásoknak, azaz visszajár a pénz, de ezt úgy teszik, hogy a számukra előírt 45 napos válaszadási határidőn belül nem utasítják el a partner-bank igényét, így az elfogadottnak minősül.

A „cechet" alapesetben az elfogadó hely bankjának kell állnia, még akkor is, ha a visszatérített öszszeget a csődhelyzet miatt nem tudja behajtani az elfogadó kereskedőtől, azaz a légitársaságtól. A SkyEurope számlavezető bankja - legalábbis az, amelyik az internetes kártyaelfogadóhelyet üzemeltette - tehát nyilvánvalóan bukik emiatt, azt azonban még nem tudni, mennyit. A nemzetközi gyakorlat szerint ugyanis az ilyen nagy kártyaelfogadó kereskedőknek komolyabb összeget kell letétbe helyezniük a pénzintézetnél ilyen esetekre, igaz a visszatérítések összege jelen esetben nyilván meghaladja majd letétét.

Amennyiben a kártyakibocsátó bankok az ügyfél panaszát követően rögtön jóváírják a kritizált összeget és utóbb a panasz mégis megalapozatlannak minősül, akkor újra levonják a summát, annak az elbírálás időszakára eső kamataival együtt. A magyar bankok gyakorlata azonban e tekintetben vegyes: a legnagyobb kártyakibocsátók közül az OTP és a Citibank gyakorlata az azonnali visszatérítés, míg a legtöbb pénzintézet megvárja reklamáció elbírálását, s annak eredményétől függően írja jóvá az összeget. A Sky csőd esetében azonban több olyan bank is alkalmaz előzetes visszatérítést, amelyik más reklamációk során nem él ezzel.

Aki viszont nem kártyával, hanem átutalással, netán személyes banki befizetéssel fizette ki a jegyét, az valószínűleg búcsút mondhat a pénzének: a fizetésképtelen légitársaság felszámolása során ugyanis csekély az esélye a kártalanításra. Ha azonban utazási irodában vásárolta a jegyet, szintén reklamálhat az irodánál. A legtöbb jegyiroda ugyanis céges bankkártya segítségével intézi a fapados foglalásokat, így nekik visszajár a pénz, amit visszatéríthetnek az ügyfeleknek. Ha azonban valamely globális jegyfoglaló rendszerben állították ki a repülőjegyet, nem tudják visszaadni a pénzt.

Senki nem téríti|a közvetett károkat

Az elmaradt repülőjárat miatt keletkezett egyéb költségeket senki nem téríti meg, függetlenül attól, milyen fizetési módot választott az illető. A leggyakoribb, hogy a károsultnak más légitársaságnál kellett jegyet váltania a hazaútra, vagy hogy a meghiúsult utazás miatt nem tudta igénybe venni a már előre kifizetett szállását, autóbérlését, stb.

A viszszatérítés szabályai ezekre a károkra nem vonatkoznak. Sőt a fapados légitársaságok szerződésben kikötik: akkor sem vállalnak felelősséget az ilyen költségekért, ha a cég normálisan működik, de valamilyen okból a járatuk késik, vagy azt törölni kényszerülnek.

 

Pórul járt SkyEurope utasok a bécsi repülőtéren
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.