Visszafogottan ünnepel a Bourget-i légiszalon

A gazdasági világválság meghatározza a hétfőn nyíló százéves Bourget-i légiszalont is: a légiforgalom csökkenése, a repülőgépgyártók rendeléseinek elhalasztása, sőt lemondása, valamint az Air France Rio de Janeiro-Párizs járatának közelmúltban történt katasztrófája miatt visszafogott hangulatban kezdődik Európa legnagyobb légi seregszemléje és vására a francia fővárosban.

Míg a korábbi légiszalonokat a két nagy gyártó, az Airbus és a Boeing közötti rivalizálás és nyilatkozatháború jellemezte a  rekordrendelésekről, az idén június 15. és 21. között megrendezésre  kerülő 48. Párizs-Le Bourget-i Nemzetközi Légi- és Űrszalon ezen a  téren kevésbé ígérkezik látványosnak.

"Ez nem a megrendelések vására lesz" - jelentette ki Louis  Gallois, az Airbust gyártó nyugat-európai légi-, hadi- és űripari  konzorcium, az EADS francia vezérigazgatója egy hétvégi  konferencián. A cég német elnöke, Thomas Enders szerint két esemény  nyomja rá bélyegét az idei kiállításra: a gazdasági válság és az  Airbus A330-as tragédiája, amely egyelőre tisztázatlan körülmények  között zuhant a hónap elején az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228  személlyel.
"A legfontosabb jelenleg a megrendelések teljesítése és  ügyfeleink támogatása" - hangoztatta Enders. A légitársaságok  ugyanis a gazdasági válság miatt finanszírozási problémákkal,  valamint a légiforgalom csökkenésével küzdenek.

Az EADS ugyanakkor azt reméli, ha rekordot nem is dönt, de idén  is legalább annyi megrendelése lesz, mit tavaly. Legalább háromszáz  Airbus megrendelésére számítanak idén a vezetők, "de lehet, hogy  sokkal kevesebb lesz" - ismerte el Enders. Az EADS vezetői szerint a  válság hatásait leginkább a 2010-2011-es megrendelésekben fogja  érezni az Airbus.

Az EADS bevételének kétharmadát kitermelő Airbus gépekből 2009  első negyedévében a tavalyinál héttel kevesebbet, 116 darabot  szállítottak le. Tavaly egész évben 483 Airbust adtak át a  megrendelőknek.
A legnagyobb európai repülőgépgyártó nyeresége 40 százalékkal  csökkent az első negyedben; 170 millió euróra olvadt az egy évvel  korábbi 285 millió euróról. A bevétel 8,5 milliárd euróra esett a  2008 első negyedévében elért 9,9 milliárdról.

A gazdasági válság miatt 2001 után - amelyet a szeptember 11-i  amerikai repülőgépes merényletek határoztak meg - idén először  csökken a légiforgalom az utasok és a teherszállítás terén egyaránt  - közölte Charles Edelstenne, a francia repülőgépgyártó vállalatok  tömörülésének (GIFAS) az elnöke, a kiállítás fő szervezője.  
A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) hétfőn nyilvánosságra  hozott adatai szerint az Egyesült Államokban tavaly már leépítettek  30 ezer állást az ágazatban, és az elbocsátási hullám tovább  terjedhet, főként Európára és Ázsiára. Európában 25 ezer munkahely  szűnhet meg, ha a világgazdasági konjunktúra nem indul be hamarosan.

A szervezet számításai szerint a világ légitársaságainak idei  együttes vesztesége megközelítheti a 9 milliárd dollárt. Az utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken, a  teherszállítás pedig 17 százalékkal hanyatlik.
A világszerte 230 légitársaságot tömörítő IATA azzal számol,  hogy a tagok összesített bevétele idén minden korábbinál nagyobb  mértékben, éves szinten 15 százalékkal - 80 milliárd dollárral - 448  milliárd dollárra csökken és jövőre is folytatódik a  bevételcsökkenés.

A kedvezőtlen gazdasági helyzetet tükrözi az is, hogy az  Egyesült Államokban történt jelentős elbocsátásokat követően a két  nagy polgári repülőgépeket gyártó vállalat, a Cessna és a Gulfstream  lemondta részvételét a kiállításon.
A bemutatók terén a legnagyobb várakozás a Szuhoj Szuperjet  100-as európai bemutatkozását előzi meg. Ez az első teljes egészében  a Szovjetunió felbomlása után Oroszországban tervezett 75-95  férőhelyes regionális utasszállító gép. Újdonság lesz Párizsban az  osztrák Schiebel cég által gyártott, S-100 Camcopter típusú  pilótanélküli helikopter felszállása is.

A csúcstechnológiát alkalmazó Boeing 787 Dreamliner, az amerikai  gyártó legújabb közepes utasszállító repülőgépe és az Airbus A400M  négy légcsavaros, felső szárnyas közepes katonai teherszállító  repülőgépe viszont hiányával fog kitűnni a kiállításon, ugyanis  mindkét gép esetében csúszik az átadás. A nagyon várt F-22 Raptor,  az amerikai Lockheed nehéz vadászbombázója sem lesz látható a  szalonon.

Hétfőtől a szakmai napok zajlanak, majd péntektől a nagyközönség  előtt is nyitva áll Európa legnagyobb légi bemutatója és vására. A  centenáriumi kiállításon régi repülőgépeket is megtekinthetnek a  látogatók: közel harminc, 1909 és 1960 között gyártott repülő tart  majd bemutatót, köztük az is, amelyikkel a francia Louis Blériot  1909-ben először átrepülte a La Manche-csatornát.

A kiállítókat illetően rekord várható: 48 országból - köztük  először idén először Ausztráliából, Litvániából, Líbiából, Mexikóból  és Tunéziából - több, mint 2200 kiállító mutatkozik be a várhatóan  több, mint 200 ezer érdeklődőnek a Bourget-i légikiállításon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.