Visszaélt erőfölényével a Mavir Zrt.?
A GVH 2009. április 21-én versenyfelügyeleti eljárást indított a Mavirral szemben az ukrán-magyar határkeresztező kapacitások kiosztása során tanúsított magatartása kapcsán. Magyarország az elmúlt években nettó áramimportőrnek minősült, jelenleg is számottevő mennyiséget importál. A villamosenergia-piacnyitás kezdeti sikere szinte kizárólag a kedvező árú importra épült, a szabadpiac jelenleg is nagy mértékben ebből a forrásból szerzi be a villamos energiát. A piaci árak alapján a villamos energia áramlása Észak-Dél és Északkelet-Délnyugat irányú, azaz Magyarország Szlovákia és Ukrajna felől importálja a legtöbb áramot.
A versenyhatóság rendelkezésére álló információk szerint a rendszerirányító az ukrán-magyar határmetszéken - különösen 2008 áprilisa és 2009 januárja között - a határkeresztező-kapacitás kiosztás területén olyan gyakorlatot folytatott, amely alkalmas volt az Ukrajnából Magyarországra irányuló villamosenergia kereskedelem korlátozására.
A Mavir magatartása az elmúlt időszakban ugyan gyökeresen megváltozott a vizsgálni kívánt időszak (2008. május-2009 január) alatt alkalmazott gyakorlathoz képest, az akkori magatartása azonban potenciálisan az egész hazai villamosenergia kereskedelem korlátozására is alkalmas lehetett, mivel a vizsgált időszak alatt az Ukrajnából Magyarországra importálni kívánt villamosenergia egészben vagy részben csak kerülő úton, legalább további egy tagállam (Szlovákia vagy Románia) érintésével érkezhetett Magyarországra.
A potenciális jogsértés káros hatása a villamosenergia versenypiacán jelentkezhetett, azzal, hogy drágábbá tette az egyik legkedvezőbb áru importforrást, illetve a versenytársak kizárása révén csökkentette a Magyarországra importált árammenyiséget, amely az amúgy is likviditási problémákkal küzdő villamosenergia nagykereskedelmi piacon kedvezőtlenül befolyásolhatta a versenyt. Az a tény, hogy a Mavir időközben változtatott kapacitáskiosztási gyakorlatán az érintett határmetszéken, nem jelenti azt, hogy korábbi magatartásának ne lett volna olyan versenykorlátozó hatása, amely a jelenlegi folyamatokat is befolyásolja.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a nevezett vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. A versenytörvény szerint az eljárás befejezésének határideje 180 nap, amely azonban - az ügy bonyolultságától függően - két alkalommal legfeljebb 180 nappal meghosszabbítható.
A Mavir évenkénti kiosztásra hivatkozik
Egyelőre sem a Mavir, sem tulajdonosa, az állami Magyar Villamos Művek nem reagált a GVH közleményére. Az ügy azonban koránt sem ismeretlen. Az ukrán áramszállítók ugyanis tavaly óta kifogásolják: Kapolyi László vállalkozása április óta nem kap Ukrajnában áramot, így számára az importvezeték használatát felügyelő Mavir szükségtelenül foglalja a vezeték egy részét. Ezek a cégek - például az Ukrenergy Trade - feltehetőleg épp azt az áramot kívánták behozni Magyarországra, amit az ottaniak Kapolyitól megtagadtak.
Ám mivel Kapolyi ragaszkodott szerződése érvényességéhez - ezzel pedig a vezeték egy részének biztosításához -, a Mavir ez év elejéig nem tett eleget az ukránok kérésének. Így az ukrán cégek kerülőúton, némileg drágábban szállítottak be Magyarországra áramot. Tari Gábor Mavir-vezérigazgató lapunknak korábban ezt azzal indokolta, hogy a vezeték használatát évente egyszer, év elején osztják ki az azt igénylők között. Év közben pedig ezen nem változtatnak. Ez év elején - néhány egymásnak ellentmondó kormányhatározat után - a Mavir az ukránok kérésének megfelelő intézkedésekbe kezdett. Így április elsejével lehetővé tette az Ukrenergy Trade-nek az általa igényelt kapacitás egy részén az árambehozatalt.