Villanykútból hétezret
A bruxinfo.hu. azt írja: a közlekedésért felelős uniós biztos szerint a csomag célja a tiszta üzemanyagokkal kapcsolatos ördögi kör megszüntetése. „Kevés a töltőállomás, mert nincs elegendő elektromos autó. Kevés elektromos autó van Európában, mert nincs rá kereslet. Az állampolgárok pedig nem vásárolnak ilyen autókat, mert drágák, és mert nincs elég töltőállomás” – magyarázta Siim Kallas, aki szerint ezért kell megtörni a folyamatot a töltőállomások számának radikális növelésével.
Felidézte, hogy az Egyesült Államok és Kína tervei szerint is hatmillió elektromos autó fog közlekedni az amerikai és kínai utakon 2020-ra.
Az irányelv tagállamokra lebontott, kötelező érvényű célszámokat tűzne ki arra vonatkozólag, hogy az uniós tagországoknak 2020-ra hány elektromos töltőállomással kelljen rendelkezniük. Magyarország kapcsán a 2011-es információk szerinti hét töltőállomást kellene hétezerre bővíteni. Valójában már több mint 20 ilyen működik az országban.
Az irányelv lefekteti egy olyan EU-szabvány szabályait is, amely lehetővé tenné, hogy minden országban egységes csatlakozójú autókat gyártsanak, és töltőállomásokat építsenek.
Az elektromos autók mellett több másféle tiszta üzemű technológia elterjesztését is elősegítené a Bizottság: a hidrogénüzemű járművek kapcsán megállapította a Bizottság, hogy Németországban, Dániában és Olaszországban jelentős számú töltőállomás létezik, ezeket, valamint a jövőben épülőket, hálózatba kell kapcsolni egységes szabvány szerint. Jelenleg 14 uniós tagállamban tölthetik fel járműveiket a hidrogénautók tulajdonosai.
A cseppfolyós földgáznak a közúti szállításban is nagyobb szerepet szán Brüsszel. A javaslat szerint a jelenlegi 38 LNG-töltőállomást úgy kell bővíteni, hogy a TEN-T maghálózaton 400 kilométerenként legyen töltőállomás. CNG-töltőállomásokat pedig 150 kilométerenként szeretne az Európai Bizottság a személyautók számára, az EU útjain közlekedő személygépkocsik 0,5 százaléka (mintegy egymillió autó) már most is sűrített gázzal működik.