Viktor és a HU-GO: fizikai atrocitástól tartanak a kamionosok
Papíron lehetséges, a valóságban katasztrófához vezethet a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak elvben a megtett úttal arányos díjakat számlázó útdíjrendszer július 1-i bekapcsolása a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (FUVOSZ) álláspontja szerint. A szakmai szervezet az ország 6513 kilométernyi közútját lefedő díjszedő és ellenőrző infrastruktúra szolgálatba állításának erőltetése nyomán áruellátási problémákra, az országhatárok közlekedését megbénító torlódásokra, fizikai atrocitásokra és a közlekedés biztonságát veszélyeztető helyzetek kialakulására számít.
A FUVOSZ szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. rendszerének tíz nap múlva esedékes indításáig a közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozások nem tudják teljesíteni az újfajta útdíjszedéshez kapcsolódó követelményeket. Orbán Viktornak címzett levelében Takács László, az érdekvédelmi szervezet elnöke tételesen felsorolta azt is, mi, miért okoz problémát.
Első helyen a tehergépkocsik műholdas követését szolgáló fedélzeti egységek hiányát említették. Azt írják: a nemzetközi forgalomban használható, illetve az egyszerűbb, a belföldi szállítást végzők számára megfelelő eszközökből jelenleg nincs elegendő. Úgy tudják, az első importkészülékek június 24-e után érkezhetnek az országba, a hazai gyártók pedig csak július közepére tudnak nagyobb mennyiségben szállítani. Ráadásul a különféle fedélzeti berendezések auditálása sem fejeződött be, így tömeges gyártás, kiszállítás, felhasználói próbaüzem nem lehetséges.
Megemlítették azt is, hogy az elektronikus útdíjrendszernek a kormány februári határozatában előírt 25 napos próbaüzeme sem zárult még le. A mintegy kétszázezer magyar hatósági jelzésű teherautó üzembentartóinak és több tízezer külföldi fuvarozónak pedig egyelőre nem volt alkalma tapasztalatokat szerezni a bevezetés előtt álló díjszedő rendszer használatáról. Erre csak a fedélzeti eszköz beszerzése után lesz lehetőség.
Hasonlóan aggályos, hogy a szakvállalkozások azt is csak hallomásból ismerik, az eseti úthasználatot szolgáló viszonylati jegyek megváltása milyen módon történik majd. A FUVOSZ-nál úgy látják: az alternatív jegyrendszer megismerésére még a számítógéphez szokott vállalkozóknak is kevés a június 20-tól rendelkezésre álló tíz nap.
A szakmai szervezet felvetette azt is: a határátkelőhelyek többségénél nincs alternatív út, amelynek használatával a jegyváltásra kényszerből várakozókat ki lehetne kerülni. Ez pedig azzal járhat, hogy a kilométereken elnyúló torlódások miatt azoknak is több órát kell majd várakozniuk, akik előre rendezték az útdíjaikat, illetve rendelkeznek a szükséges fedélzeti egységekkel és engedélyekkel. Márpedig "a ki- és belépésnél egyaránt felgyülemlő feszültség akár fizikai atrocitásokhoz is vezethet". Amit tetéz, hogy a stresszes állapotban volánhoz ülők közlekedése fokozott biztonsági kockázattal jár.
Ezen kívül a fuvarozók felkészülését ellehetetleníti az is, hogy az útdíjrendszerhez kapcsolódás finanszírozását szolgáló hitelcsomag még csak papíron létezik. A likviditási problémák megoldására beígért speciális KAVOSZ-kártya beszerzésére ezért éppen úgy nincs elegendő idő, mint a fedélzeti eszközök megvásárlására, beszerelésére.
Az elektronikus útdíjszedés életre hívásán dolgozó i-Cell Kft. eközben délelőttre ígéri a HU-GO névre keresztelt rendszer internetes oldalának bekapcsolását. Az oldal tesztüzemben már működik, de néhány szolgáltatása még nem elérhető. Lapunknak arról már sikerült meggyőződnie, hogy a kora délelőtt még jelszóval védett oldal nyilvánossá válása után a kamionosok kipróbálhatják majd a díjkalkulátort.
De a többi között tanulmányozhatják a díjrendszerről szóló általános információkat, a díjköteles utak hálózatát, és megismerhetik azt is, hogyan regisztrálhatnak az ÁAK rendszerébe. Méghozzá az újabb ígéretek szerint talán már ma estétől. Az i-Cell illetékesei legalábbis állítják: a regisztráció megindítására cégük néhány órán belül készen áll, így nincs szükség arra, hogy az állami sztrádatársaság a jövő hétfőre halassza a közúti fuvarozók járműveinek nyilvántartásba vételét.