Vigyázni kell a magyar vevőkre!

A magyar vásárlók nem felejtették el a piacokat. A teljes hazai friss zöldség-gyümölcs forgalmazásban a nagybani piac részesedése csaknem 40 százalék, és az importtermékek több mint ötven százaléka megy át ezen a csatornán. A nagybani piacok kemény munkával tovább tudják erősíteni a kereskedelmen belüli helyzetüket – mondta lapunknak Házi Zoltán, a Budapesti Nagybani Piac (BNP) Zrt. vezérigazgatója annak kapcsán, hogy a napokban a fővárosban tartották meg a Nagybani Piacok Világszövetségének (WUWM) találkozóját.

Az utóbbi időben erősödő retrohangulat segít ugyan a piacoknak, de a nagy bevásárlóközpontok elszívó hatását nagyon is érzik. Épp ezért egyre elterjedtebb, hogy logisztikai központként is működnek, van, ahol már a kistermelőktől begyűjtött áru exportját is szervezik, hogy tartsák a versenyt.

A város zöldségforrása a nagybani
A város zöldségforrása a nagybani
Kocsis Zoltán / Népszabadság/archív

A nagybani és a kiskereskedelmi (lakossági) piacok működtetőinek a korábbinál is szorosabban kell együttműködniük, közös promóciókra, akciókra van szükség. A piacoknak egyre fontosabb szerepük van a városkép formálásában és a helyi közösségek építésében, a plázák felfutása után újra érvényesül tradicionális szerepük. Ezt jól jelzi, hogy ma a Fővárosi Központi (Vámház körúti) Vásárcsarnok a negyedik leglátogatottabb idegenforgalmi látványosság Budapesten. Éppen ez mutat rá, hogy a működtetőknek ma már műsor-, programszervezéssel sem árt foglalkozniuk, hogy vonzzák a látogatókat.

Ugyanakkor nem szabad átesni a ló túloldalára, mert vigyázni kell arra is, hogy a régi, helyi vásárlókat ne túrják ki, ne veszítsék el. Hiszen ők az élményszerű vásárlás ugyanolyan szereplői, mint egy jól összeállított, vonzó műsor. Kiemelt fontosságú, hogy a piacok működése közben keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét csökkentsék. Erre igen hatékony eszköz, hogy a megmaradt, de teljes mértékben felhasználható élelmiszereket olyan jótékonysági és segélyszervezeteknek juttatják el, amelyek ezeket hasznosítani tudják.

A politikával, a döntéshozó szervekkel való együttműködést sem lehet félvállról venni, mert a nagybani piacok döntő része állami, önkormányzati tulajdonban van – hangsúlyozta Házi Zoltán. A döntéshozóknak látniuk kell e csomópontok kereskedelmen belüli pozícióját és azt, hogy meghatározó szerepet töltenek be a hazai friss termékek és áruk fogyasztókhoz való eljuttatásában. A BNP első embere kiemelte, hogy a közösségi médiára is figyelniük kell, ha azt szeretnék, hogy a mai fiatalok a későbbiekben az élelmiszer-fogyasztásuk meghatározó részét piacokon szerezzék be.

A nagybani piacok a világon mindenhol szembesülnek kihívásokkal, ezt mutatja, hogy a budapesti rendezvényre minden eddiginél többen érkeztek: 35 országból 230 résztvevő.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.