Vészjelző-zűr a Boeingeknél
A gyanú szerint a kérdéses eszköz felelős lehet abban a két héttel ezelőtti, a londoni Heathrow repülőterén kitört tűzben, amely az Ethiopian Airlines egyik üres 787-es Dreamlinerén okozott dollármilliós károkat. A Honeywell telepített vészhelyzet-jelzőinek húszféle változata szolgál a különböző repülőtípusokon, az Airbus és a Boeing egyaránt alkalmazza ezeket a rádiójeleket kibocsátó eszközöket (ELT), amelyek a légi katasztrófák esetén segítik a gép megtalálását.
Az ELT-ket a gép más részében helyezik el, mint a repülési adatokat és a hangbeszélgetéseket rögzítő fekete dobozt. A Honeywell jelezte, hogy együttműködik a vizsgálat során, de mint közleményében megjegyezte, készülékeivel kapcsolatlan eddig túlmelegedés vagy tűzveszély konkrét gyanúja nem merült fel. Iparági források szerint világszerte hatezer gép fedélzetén van Honeywell által gyártott ELT.
A biztonság azonban mindennél fontosabb, ezért az amerikai légügyi hatóság múlt csütörtökön a Honeywell vészjelző kiszerelésére és tüzetes átvizsgálására utasította a 787-eseket üzemeltető légitársaságokat, de más típusokra egyelőre nem terjesztette ki a kötelező ellenőrzést. Ennek ellenére a Boeing a 717-es, a 737-es, a 767-es és a 777-es modellek üzemeltetőit is felkérte a vizsgálatra, adatgyűjtési okokra hivatkozva. Elemzők ezzel azt sugallták, hogy nem a 787-essel, hanem kifejezetten a Honeywell vészjelzőivel lehetnek gondok – írja a Reuters.
A Boeing Dreamlinereire egyébként alaposan rájár a rúd, az év elején három hónapig nem repülhettek, szintén rejtélyes tűzesetek miatt. Akkor a tűzveszélyes litium-ionos telepekkel akadt probléma, de a brit hatóságok szerint ezek ezúttal vétlenek voltak.
A másik nagy repülőgépgyártó, az európai Airbus elővigyázatosságból szintén megvizsgáltatja a vészjelzőket, de azt nem árulták el, mely típusaikat érinti az ellenőrzés. Szóvivőjük szerint az ELTk-tűzveszélyességére utal jelet eddig nem tapasztalták.
Elképzelhető, hogy nem az eszközzel, hanem a kábelezéssel lehetnek gondok. Erre utal, hogy az ANA japán légitársaság két Dreamlinerénél a múlt héten az ELT-t árammal ellátó telepnél fedeztek fel kábelsérüléseket, amelyek akár rövidzárlatot okozhattak volna. Az eszközöket elküldték a Honeywellnek további vizsgálatra.
Az ANA 38 Dreamlineréből eddig nyolcat vizsgáltak át. Az amerikai Unitednél is meghibásodott az egyik ELT, míg a katari légitársaság egyik gépe Dohában várja, hogy a fedélzet egyik közelebbről meg nem nevezett helyén keletkezett füst okának kiderítését.