Vészjelző-zűr a Boeingeknél

Boeing a vészjeladó-rendszer átvizsgálására kérte a repülőit flottájukban tartó légitársaságokat. Az amerikaiak a Honeywell által gyártott helyzetjelzők biztonságosságát szeretnék ellenőriztetni, összesen 1200 repülőn.

A gyanú szerint a kérdéses eszköz felelős lehet abban a két héttel ezelőtti, a londoni Heathrow repülőterén kitört tűzben, amely az Ethiopian Airlines egyik üres 787-es Dreamlinerén okozott dollármilliós károkat. A Honeywell telepített vészhelyzet-jelzőinek húszféle változata szolgál a különböző repülőtípusokon, az Airbus és a Boeing egyaránt alkalmazza ezeket a rádiójeleket kibocsátó eszközöket (ELT), amelyek a légi katasztrófák esetén segítik a gép megtalálását.

Az ELT-ket a gép más részében helyezik el, mint a repülési adatokat és a hangbeszélgetéseket rögzítő fekete dobozt. A Honeywell jelezte, hogy együttműködik a vizsgálat során, de mint közleményében megjegyezte, készülékeivel kapcsolatlan eddig túlmelegedés vagy tűzveszély konkrét gyanúja nem merült fel. Iparági források szerint világszerte hatezer gép fedélzetén van Honeywell által gyártott ELT.

A biztonság azonban mindennél fontosabb, ezért az amerikai légügyi hatóság múlt csütörtökön a Honeywell vészjelző kiszerelésére és tüzetes átvizsgálására utasította a 787-eseket üzemeltető légitársaságokat, de más típusokra egyelőre nem terjesztette ki a kötelező ellenőrzést. Ennek ellenére a Boeing a 717-es, a 737-es, a 767-es és a 777-es modellek üzemeltetőit is felkérte a vizsgálatra, adatgyűjtési okokra hivatkozva. Elemzők ezzel azt sugallták, hogy nem a 787-essel, hanem kifejezetten a Honeywell vészjelzőivel lehetnek gondok – írja a Reuters.

A Boeing Dreamlinereire egyébként alaposan rájár a rúd, az év elején három hónapig nem repülhettek, szintén rejtélyes tűzesetek miatt. Akkor a tűzveszélyes litium-ionos telepekkel akadt probléma, de a brit hatóságok szerint ezek ezúttal vétlenek voltak.

A másik nagy repülőgépgyártó, az európai Airbus elővigyázatosságból szintén megvizsgáltatja a vészjelzőket, de azt nem árulták el, mely típusaikat érinti az ellenőrzés. Szóvivőjük szerint az ELTk-tűzveszélyességére utal jelet eddig nem tapasztalták.

Elképzelhető, hogy nem az eszközzel, hanem a kábelezéssel lehetnek gondok. Erre utal, hogy az ANA japán légitársaság két Dreamlinerénél a múlt héten az ELT-t árammal ellátó telepnél fedeztek fel kábelsérüléseket, amelyek akár rövidzárlatot okozhattak volna. Az eszközöket elküldték a Honeywellnek további vizsgálatra.

Az ANA 38 Dreamlineréből eddig nyolcat vizsgáltak át. Az amerikai Unitednél is meghibásodott az egyik ELT, míg a katari légitársaság egyik gépe Dohában várja, hogy a fedélzet egyik közelebbről meg nem nevezett helyén keletkezett füst okának kiderítését.

 

787 Dreamliner típusú repülőgépeket szerelnek össze a Boeing amerikai gyárában
787 Dreamliners, including an airplane for Air India (R), are seen on the production line at the Boeing Commercial Airplane manufacturing facility in Everett, Washington February 14, 2011. Boeing's 787 jetliners assembly line in Everett has been stalled for years due to problems related to engineering, labor and the supply chain. REUTERS/Anthony Bolante (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT BUSINESS SOCIETY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.