Veszélyben 50 ezer autós bónuszbesorolása?
Már most autósok százai kértek alkuszi segítséget bonus-malus besorolásuk tisztázása érdekében, ám a következő hetekben akár 40-50 ezer autósnak is komoly problémát okozhat, ha kötelezőt váltott, és új biztosítója képtelen elérni az új rendszerben a korábbi kártörténeti adatait – írja a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) összefoglalója.
Az érvényes szabályozás célja, hogy levegye az autósok válláról annak terhét, hogy új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződés esetén nekik kelljen igazolniuk, milyen bónuszfokozatot értek el korábbi biztosítójuknál. Ennek érdekében hívták életre a központi kárnyilvántartó rendszert, amelybe a biztosítók folyamatosan töltik fel a kártörténeti adatokat.
Mostantól a biztosítók számára hivatalosan ez az egyetlen információforrás új ügyfeleik korábbi károkozásairól. A feltöltött adatok azonban egyelőre igen hiányosak, a meglévő állomány pedig sok pontatlanságot tartalmaz: becslések szerint legalább százezer autós adatait érinti ez a probléma.
Az adatlekérést már az is meghiúsíthatja, ha a feltöltött vagy az új biztosítónál nyilvántartott személyes adatok nem pontosan egyeznek (a rendszerben a lakcímkártyán nyilvántartott személyes adatoknak kell szerepelnie.) Mivel a tavalyi kötelezőkampányban az előzetes becslések szerint mintegy 700-750 ezer kgfb-szerződést (az összes állomány ötödét) kötötték újra az ügyfelek, arra kell számítani, hogy a február 14-i határidőig (a kockázatviseléstől számított 45. napig) akár 40-50 ezer autós is értesítést kaphat biztosítójától, hogy nem sikerült adataik lekérése a központi rendszerből.
Az értesítést követően már az ügyfélnek kell intézkednie annak érdekében, hogy megfelelő besorolásban maradjon. Minderre pedig csupán két hete marad: február 29 után a jogszabály szerint A0-ba kell a szerződését sorolni.
Az új biztosítónak sok mozgásteret nem hagy az új rendelkezés, mivel adatvédelmi okokból nem léphet közvetlen kapcsolatba a korábbi biztosítóval, akit így az ügyfélnek kell megkeresnie, kérve az adatok pontosítását. A korábbi biztosító a megfelelő adatokról nem állíthat ki igazolást, csupán az új kártörténeti rendszerben korrigálhatja az adatokat. Innen kísérelheti meg aztán az új biztosító ismét lekérni a besorolásra vonatkozó adatokat. Egy ilyen folyamatra két hét nagyon kevés idő – véli az FBAMSZ.