170 milliárdot bukhatunk az útépítési szabályokon
Az Európai Bizottság szerint Magyarország megsértette az uniós versenyjogi előírásokat, amikor előírta, hogy a brüsszeli forrásokból is készülő útépítések kivitelezésére csak olyan cégek pályázhatnak, amelyeknek az adott útszakasz ötven kilométeres körzetében vagy az adott megyében aszfaltkeverő gyáregységük van. Magyarország ezzel a 2007 óta alkalmazott gyakorlattal kizárta az Európai Unió más területein működő, mobil aszfaltkeverő egységgel bíró cégeket a beruházásokból.
Brüsszel ezért a teljes érintett összeg, a 675 milliárd forintnyi európai uniós forrás 25 százalékát, mintegy 170 milliárd forintot tartana vissza – értesült a Magyar Nemzet. A testület várhatóan engedékeny lesz a tekintetben, hogy ezt az összeget az ország más programok esetében ismét felhasználhatja, azonban olyan közel van már a fejlesztési időszak vége, hogy gyakorlatilag "borítékolható" a forrásvesztés. Ekkora nagyságrendben képtelenség 2015 végéig új beruházásokat befejezni, addig kell ugyanis elszámolni a 2007–2013-as időszak támogatásaival.
Az állam már kötelezettséget vállalt az érintett összeg egészére, 150 milliárd forintot már ki is fizetett, s a folyamatban lévő beruházásokat nem lehet leállítani. Ha marad a 25 százalékos elvonás, a 170 milliárd forintot költségvetési forrásból kell biztosítani. Egy viszont akkora lyukat ütne az idei büdzsén, hogy elérhetetlenné válna a háromszázalékos hiánycél teljesítése.
A lap brüsszeli forrásból úgy tudja, hogy Lázár János, a Miniszterelnökség államtitkára és Johannes Hahn, regionális uniós biztos jövő keddi találkozójának előkészítése kapcsán tartott megbeszélésen már szóba került az ügy. A lap értesülései szerint a keddi találkozón a magyar fél mindenképpen igyekszik majd csökkenteni a korrekció mértékét.