Katasztrófa a tabletpiacon, növekedés a PC-k eladásában – ezt hozta a második negyedév a számítógép-kereskedelemben. A vállalati eladásoknál Lenovo, HP, Dell, Asus, Acer a sorrend.
Vesszük a számítógépet, mint a cukrot
Bobby Yip / Reuters |
Nagyot nőtt a PC-piac a második negyedévben, a tabletek eladásai viszont meredeken visszaestek Magyarországon – derül ki az IT-szektor legfontosabb piackutatójának, az IDC-nek az adataiból. A cég, amely főként amerikai cégek megbízásából dolgozik, úgy ítéli meg: a hazánkat, Európát, a Közel-keletet és Afrikát magában foglaló EMEA régióban 21,9 millió PC fogyott a második negyedévben, ami éves összehasonlításban tíz százaléknál valamivel magasabb növekedés. Igaz, a bázis rendkívül alacsony volt.
A piackutató adatai szerint változatos a kép az EMEA-országokon belül is. Nyugat-Európában látványosan erősödtek a PC-eladások, ennek oka az volt, hogy a Windows XP támogatásának kifutása nemcsak szoftver-, hanem gépcserére is ösztönözte a vállalatokat. A magánvásárlók pedig már jó ideje szívesen vásárolják az olcsó notebookokat.
A Kelet-Európát, így Magyarországot, illetve Afrikát magában foglaló területen hatszázalékos visszaesés volt, amit az elemzők a gazdasági kilátásokkal és az árfolyamváltozásokkal magyaráznak.
Az egyes országok számai alapján ugyanakkor Magyarországon, Lengyelországban és Csehországban is nőttek az eladások, mind a vállalati, mind pedig a magánfelhasználók körében.
Hazánkban hozzávetőleg 28 százalékkal több PC-t adtak el a forgalmazók – írja a Hwsw.hu szakmai portál Bagi Bencére, a cég elemzőjére hivatkozva. Április és június között az előzetes adatok alapján 151 ezer új gép talált gazdára itthon. A 115 ezer notebook mellett 36 ezer asztali gépet is eladtak a kereskedők. Vagyis, a hordozható gépek eladásai 20 százalékos, az asztali gépeké pedig háromszázalékos növekedést produkáltak. Az elemzők szerint a harmadik negyedév is erős lehet idehaza.
Lenovo, HP, Dell, Asus, Acer – ez volt a sorrend a vállalati eladásoknál, de ebből messzemenő következtetéseket levonni hiba volna, mert a hazai piac olyan kicsi, hogy egy komolyabb vállalati tender eredménye totálisan képes átrendezni az erőviszonyokat.
A tabletpiac viszont katasztrófa: az eladások 80 ezer darabra estek vissza, ami éves szinten majdnem 20 százalékos gyengülés. Globális probléma ezekkel az eszközökkel, hogy a piac egyre inkább telítődik, a régi tabletek nem amortizálódnak olyan gyorsan, mint a pc-k, s az egyre nagyobb kijelzős okostelefonok terjedése sem segít az eladásoknak.
Ez elég durva adat: tavaly 400 ezer tablet kelt el idehaza, 2014-re pedig 450 ezres eladást jósolt az IDC. A második negyedéves nyolcvanezres adat azonban ennél lényegesen alacsonyabb számot vetít előre. Igazuk lehet tehát azoknak a kereskedőknek, akik a hazai piac jelentős szűkülését jósolták még év elején, amikortól a tabletek után is el kellett kezdeni fizetni az Artisjusnak az üreshordozói jogdíjat.
A kereskedők szerint további probléma, hogy az eladások hatvan százaléka a legolcsóbb kategóriába tartozik, amelyek esetében az alap, nyolc gigabájtos gépek után fizetendő 2240 forint majd' tízszázalékos árnövekedést okoz. Az adatokat némiképp kozmetikázhatják a szlovák eladások, sok webshop ugyanis szlovákiából látja el a magyar piacot, épp a jogdíj miatt.
Új lendületet adhat az eladásoknak az olcsóbb tíz hüvelyk alatti windowsos tabletek megjelenése, valamint az, ha az átalakítható, tabletként és notebookként használható masinákból megjelenik végre az olcsóbb kategória. A céges környezetben is használható gépek ugyanis még olyan drágák, hogy a vállalatok praktikusságuk ellenére inkább nem veszik meg azokat.
Tablet-fronton Asus, Samsung, Apple a sorrend, majd a Lenovo és a Concorde jön.