Versenyre kel a Vatera a Jófogással
Az OLX megszűnésével sem vált egyszereplőssé a hazai internetes apróhirdetési piac – állítják az OLX tulajdonosához, a Naspershez tartozó Vatera.hu vezetői. Mint arról beszámoltunk, a két nagy rivális, a Jófogás és az OLX tulajdonosai éveken át vérre menő harcot folytattak a magyar piacért is, listaáron tízmilliárd forintot meghaladó összeget költöttek nálunk hirdetésre.
A reklámháború békekötéssel zárult: a cégek tulajdonosai végül megállapodtak, hogy a Naspers eladja az OLX-et a Jofogas.hu-t birtokló Schibstednek, a norvégok pedig cserébe átadják a Naspersnek a román és a portugál piacot. Magyarországon a napokban szűnt meg az OLX, a rajta böngészőknek már a Jofogas.hu nyílik meg. A meccs nem ért véget: az OLX megszűnésével újra erősödhet a Vatera jelentősége. A reklámháború lezártával ugyanis a cégek jövedelmezősége nagyságrendekkel nőhet, illetve jókora az átfedés az aukciózó Vatera.hu és az apróhirdetésekre specializálódott Jofogas.hu tevékenysége és ügyfélköre között.
A Vatera jelenleg – szezontól függően – 2,6 és 3 millió közötti számú hirdetést közöl, felhasználóinak száma 2,7 millió körüli. Látogatószáma csökkent azóta, hogy évekkel ezelőtt bevezették a hirdetésfeltöltések után fizetendő díjat, ami azt eredményezte, hogy eltűntek a régóta fent lévő „elfekvő” hirdetések a portálról. Bárhogy is alakul a verseny a két cég között, az már biztos, hogy a netes kereskedelem tavaly is jelentősen bővült, így az eNet 266 milliárd forintra becsülte a webáruházak forgalmát, ami 22,5 százalékos piacbővülés.
A GKI Digital ennél szerényebb, 230 milliós, 13 százalékos növekedést látott a tavalyi évre. Ezzel együtt még van hová bővülniük a hazai netes áruházaknak, mivel az e-kereskedelem részesedése a teljes forgalomból csak 3,5-4 százalékos, ez az arány a briteknél 13 százalék, de az unióban másutt is 10 százalék körül alakul.