Vérfrissítésre szorul az Apple
Mégsem teljesített olyan rosszul az elmúlt negyedévben az Apple, mint azt az elemzők előzetesen feltételezték. Sőt a technológiai óriáscég a júniussal véget ért három hónapban 35,3 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, ami egy százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi időszakét, s ez egyben vállalati csúcsot is jelent. Az elemzők 35 milliárdos forgalommal számoltak.
Az elmúlt évek sikertörténetére azonban erős árnyék vetül azzal, hogy a vállalat nyereségtermelő képessége gyors hanyatlásnak indult, s ezúttal 22 százalékkal maradt el a bázisidőszakétől. A 6,9 milliárd dolláros tiszta nyereség csaknem kétmilliárd dolláros visszaesést takar. Ami pozitívum: a cég 36,9 százalékos haszonkulccsal dolgozott az elmúlt negyedévben, azaz belül tudott maradni a 36-37 százalékos tervezett sávban.
A tegnapi New York-i tőzsdezárást követően közreadott gyorsjelentés tehát a vártnál kisebb csalódást okozott. A vállalat vezérigazgatója, Tim Cook rögtön jelezte, hogy a termékpaletta felfrissítésével – ez az idén eddig elmaradt – és a értékesítési csatornák kiszélesítésével visszatérnek a tőlük elvárt növekedési pályára. A most folyó negyedévben 34-37 milliárd dollár közötti forgalmat terveztek.
Cook a remélt új piacrengető termékekről, így az iPhone egyszerűbb, olcsóbb változatáról nem ejtett szót, szerinte az iPhone 4-es modellben is bőven van még fantázia. Eközben száz fejlesztő dolgozik az iWatch fantázianevű intelligens órán, és az Apple TV set-top boxán is ráncfelvarrást hajtanak végre a közeljövőben. Cook szerint „csodálatos termékekkel” állnak majd elő már az ősszel, de jövőre is marad meglepetés a tarsolyukban.
A vezérigazgató a megcélzott piacok között példaként Indiát emelte ki. Több figyelmet szentelnek majd a szoftverfejlesztésekre és -értékesítésekre, és szolgáltatásaikból befolyó jövedelmeiket is fokozni szeretnék. Erre szükség is lesz, hiszen a cégalapító legenda, Steve Jobs halála után valódi sikertermékkel az Apple nem tudott előállni, miközben a verseny a táblagépek és az okostelefonok piacán egyre erősebbé vált, különösen a dél-koreai Samsung agresszív előretörése eredményeként.
Az Apple-be vetett befektetői bizalom hanyatlását jelzi, hogy a részvényárfolyam a tavaly szeptemberi rekord óta negyven százalékkal esett. A jelentés közreadását követően, a tőzsdezárás utáni kereskedésben közel 5,5 százalékot drágult a cég részvénye, jelezve a befektetők megkönnyebbülését.
Visszatérve a számokra: az előző negyedévben a húzó terméknek számító iPhone-okből 31,2 milliót adtak el, ez durván ötmillióval marad el az elemzői várakozásoktól. Okostelefonjaik ára négy százalékkal mérséklődött egy év alatt. Hárommillióval kevesebb, 14,6 millió iPad táblagép kelt el világszerte, (ez 14 százalékos visszaesés), míg az iMac számítógépekből 3,8 millió talált gazdára.
A vérfrissítés tehát igencsak időszerű az Apple-nél, ahol a piaci stratégiát is pontosan meg kell határozni. Ahogy Keith Goddard, a Capital Advisors tanácsadó cég elnöke a Bloombergnek kifejtette, az Apple-nek nem feltétlenül szükséges az okostelefon-piac felét birtokolnia, hanem a jól fizető, magas haszonkulccsal értékesíthető termékekre kell fókuszálnia, ott van keresnivalója, nem az olcsó tömegtermékek piacán. A piaci torta 25-30 százalékos szelete bőségesen elég lenne a vállalat számára, amelynek inkább az okostelefonpiac Cadillacjeként kellene magát meghatároznia – vélte Goddard.