Venezuelában hat forint egy liter benzin
Venezuelában 6 (hat) forintba kerül egy liter benzin, míg Törökországban 466 forintot kellett fizetni érte - írja a "Kívül tágasabb" blog.
Az olajexportőr államokban általában olcsóbb a benzin (erre szélsőséges példa Venezuela és a polgárháború ellenére Líbia). A másik meghatározó tényező az állam, amely különböző politikai és gazdasági okokból dönt arról, hogy támogatja, vagy éppen adóztatja a vásárlókat.
Az inkább a támogatás mellett döntő kormányra példa Líbia, ahol központi döntés nyomán maradhatott rendkívül olcsó az üzemanyag.
Venezuelában összesen 6 forintot kell fizetni egy liter benzinért. Hugo Chávez 1999-es hatalomra kerülése óta következetesen alacsonyan tartja az üzemanyagárakat. A mesterségesen alacsony ár rontja a Venezuela számára létszükségletnek számító export esélyeit.
Líbiában 25 forint egy liter. Ez szinte kizárólag Moammer Kadhaffi 42 éves uralkodásának köszönhető, pontosabban az által bevezetett, támogató jellegű árképzésnek. A jelenleg polgárháború sújtotta országban az állam nem adóztatja, hanem támogatja az üzemanyag vásárlását. Ennek politikai okai vannak, jelesül a lakosság komfortérzetének növelés.
Az Egyesült Államokban 183 forint egy liter benzin. Ott hagyományosan olcsóbb az üzemanyag, ám világviszonylatban inkább a középmezőnybe tartozik. Az utóbbi években több sokk is érte az amerikai autósokat, hiszen a korábban gyakorlatilag filléres tételnek számító benzinár hirtelen tényező lett. A beépített átlagosan 15 százaléknyi állami és szövetségi adó mégsem tartozik az elviselhetetlen kategóriába.
A márciusi adatok alapján Japánban 324 forint egy liter benzin. A földrengések és a cunami nagyon rosszul érintette az energiaipart, így aztán nőtt a szigetország olajigénye. A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint csak márciusban 7,1 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak.
Németországban 404 forint a litertarifa. Európa-szerte 400 forint környékén mozog a 95-ös benzin ára (extrém példa Törökország, ahol 466 forintot kell fizetni egy liter üzemanyagért). Míg Európában teljesen hétköznapi dolog a tömegközlekedés, addig az Egyesült Államokban az emberek nagy része hagyományosan saját járművel közlekedik - zárja összefoglalóját a blog.