Összes járatát leállította a SkyEurope

Azonnali hatállyal felfüggesztette összes járatát a SkyEurope, mert a csődbiztos felszámolást kezdeményezett a cég ellen, a hoppon maradt utasok nem számíthatnak kárpótlásra.

Közleményben tudatja a SkyEurope, hogy felfüggesztették az összes járatukat. Nem technikai okról van szó, és valószínűleg nem is felfüggesztéséről: majdnem biztos, hogy ezzel a fapados légitársaság alig több, mint öt év után végleg bezárt. Ezt valószínűsíti, hogy az intézkedés határozatlan idejű, s a hivatalos indoklás szerint azért történt, mert a cég csődvédelmét felügyelő biztos felszámolást kezdeményezett a vállalat ellen. A jegyek árát nem fizetik vissza, de azok az utasok, akik hitelkártyával fizettek, jelentkezzenek a bankjuknál, mert bizonyos esetekben mód nyílik a jegyár jóváírására. A törvények szerint elvileg a reptéri illeték is visszajárna, de mivel a vállalat fizetésképtelen és felszámolási eljárás alatt áll, a kifizetésre jelenleg nincs mód.

Csődvédelembe menekültek

Csődben a Sykeurope
Ferihegy 1 Zóna Taxi repülőtér, repülőgép, utasok, Sky Europe repülőgép

Az egyes hírek szerint több, mint harmincmillió euró tartozást maga előtt görgető cég még júniusban kért csődvédelmet a székhelye szerint illetékes szlovák bíróságon. Ekkor még szerencsésnek nevezték magukat, hiszen az EU-ban csak a szlovák törvények ismerik a "hitelezői védelem átszervezés alatt" intézményét. E szerint a cég átszervezése alatt a cégnek nem kell fizetnie korábbi adósságait, viszont minden új számláját időben kell kiegyenlíteni. A törvény egyértelműen fogalmaz: amennyiben egyetlen számlával újra késedelembe esnek, akkor maga a csődbiztos dönti be a céget.

Ez okozta a problémát: több EU országban ugyanis nem ismerték el a szlovák jogszabályok biztosította védelmet, mondván, ez nem közös Uniós irányelv, a helyi szabályok pedig csak abban az országban érvényesek, ahol hozták őket. Azaz, a csődvédelem megóvhatta a céget a szlovák partnereik által kezdeményezett felszámolástól, de mit sem ér a francia, vagy épp az osztrák partnerekkel való tárgyalások során.

Párizsban maradt a repülő

A nyár közepén Bécsben, Párizsban és Bulgáriában is feltartóztatták a SkyEurope gépeit, a repülőtereknek, valamint az üzemanyagszállítóknak  való tartozások miatt. Néhány hete a párizsi reptérrel való konfliktus odáig fajult, hogy a franciák párizsban tartották a SkyEurope egyik Boeing 737 repülőgépét. Ezt több bírósági forduló után sem sikerült visszaszerezni, márpedig a menetrend tartásához szükség volt a repülőre, ezért másikat kellett bérelniük. Egy repülő azonnali bérlése azonban nagyon drága, információink szerint a SkyEurope-nak napi 25 ezer eurójába került a bérleti díj (normál bérlés esetén a havi díjak százezer eurót kóstálnak). Ez már nem volt bekalkulálva az üzleti tervbe, ezért várható volt, hogy a cég előbb-utóbb késni fog a számlái kifizetésével. Ezt a helyzetet megpecsételte, hogy szintén a tartozások miatt a légitársaságot gyakorlatilag kitiltotta a bécsi repülőtér, így az elvesztette legnagyobb piacát, az osztrák utasokat.

Későn jött befektető

A bécsi reptér döntése sokakat meglepett, hiszen a SkyEurope nem sokkal ez előtt jelentette be, hogy sikerült tőkét bevonnia a cégbe, méghozzá majd húszmillió euró értékben. Az egyik, 15 millió eurót befektetni kívánó cég pont egy osztrák befektető-csoport volt, így kissé meglepte a szakértőket, hogy pont az osztrák reptér adta meg az egyik kegyelemdöfést a légitársaságnak. A belső ügyeket ismerő szakértők azonban azt mondják: a fordulat nem volt olyan különös, mert a cég új vezetése "nem találta a korábbi összhangot" a bécsi reptér irányítóival a tárgyalások során.

A SkyEurope 2002-ben alakult, 2003-ban a magyar piacra is belépett, majd tavaly elhagyta azt. Amióta elindították a terjeszkedési politikájukat, folyamatosan veszteségesek voltak. Bécsben, Pozsonyban és Prágában üzemeltették legnagyobb bázisaikat. Tavaly az utasszámuk jóval meghaladta a hárommilliót. a cégnél 6-800 alkalmazott dolgozott, akiknek vélhetően megszűnt az állása az éjszakai bejelentést követően.

 

Rárepültek az utasokra a konkurensek

A pórul járt SkyEurope utasok segítségére sietett a WizzAir. Közleményben tudatta, hogy akik érvényes SkyEurope foglalással rendelkeznek 2009. szeptember 1 és 2010. március 26 közötti utazásokra, most egységes 30 eurós áron (egy irányba, adókkal és illetékekkel) foglalhatnak helyet a Wizz Air budapesti vagy prágai járataira.

A Ryanair 25 eurós jegyeket ajánl azoknak a SkyEurope utasoknak, akiknek az útiterve meghiúsult a társaság csődje miatt. Az ár Pozsonyból érvényes az Alicante, Barcelona (Girona), Brüsszel (Charleroi), Róma (Ciampino), Liverpool és London (Stansted) járatokra.

A Malév bruttó 99 euróért kínálja egyirányú jegyeit bármely Malév célállomásáról Budapestre, melyet a Sky Europe utasai valamennyi utazási irodában lefoglalhatnak. A kedvező árú Malév jegyek megvásárlásának feltétele a foglaláskor érvényes Sky Europe repülőjegy, illetve ennek bemutatása.

A Prágába utazó vagy onnan induló utasoknak a Malév ugyancsak bruttó 99 eurós egyirányú repülőjegyeket kínál, hiszen a diszkont légitársaságnak Prágából tíz olyan célállomása van, melyekre a Malév menetrendszerinti járatokat biztosít. Az utasokat a magyar légitársaság budapesti bázisán keresztül juttatja el célállomásukra.

Bejelentkezett az utasokért az easyJet is, amely egységesen 40 euróért kínál jegyet a London-Bécs, London-Prága, Milánó-Prága útvonalakon azoknak, akiknek szeptember 8-áig van foglalásuk a SkyEurope-nál.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.