Védjegy lehet itthon a „Police”
A napokban jogerőre emelkedett a Fővárosi Törvényszék azon végzése, amely szerint a „Police” szó védjegybejelentése nem ütközik közrendbe vagy közerkölcsbe. Ez pedig összességében azt eredményezi, hogy a kifejezésre vonatkozó védjegyoltalmat Magyarországon ki kell adni. Márpedig ezt kérték.
Neymar Police-ban |
A Police márkajelzésként való megjelenítésének a története igen régóta húzódik itthon. A Police divatmárkát birtokló olasz tulajdonosok, köztük Ennio De Rigo, a cég elnöke védjegyoltami bejelentést kért a márkanévre – a vállalat tavaly év végén a napszemüvegeik reklámarcának a brazil labdarúgó-válogatott legnagyobb csillagát, a legutóbbi mérkőzésen komolyan megsérült Neymart választotta. Lépésüket ha más nem is, az alaposan indokolta, hogy a márkával már az 1980-as évek közepe óta jelen vannak a nemzetközi piacon.
A kérést vizsgáló Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) a védjegy-bejelentési eljárás vizsgálata során viszont arra jutott, hogy a Police szó – egy átlagos fogyasztó számára – egyértelműen a rendőrségre utal, így a kifejezést gazdasági szereplők nem szerezhetik meg maguknak. Ezt a kifejezést ugyanis – még ha ez angol is – használja az állami rendvédelmi szerv. Amennyiben így a védjegyoltalmat bejegyeznék valaki számára, akkor ennek használatára a meghatározott árukkal és szolgáltatásokkal kapcsolatban a kereskedelmi forgalomban csak az oltalom mögött álló lenne jogosult, azaz az SZTNH szerint még a rendőrség sem. A hivatal arra hivatkozott, hogy a védjegyoltalomból a törvény alapján kizárhatóak a közerkölcsbe vagy a közrendbe ütköző megjelölések, márpedig ebben az esetben szerintük erről van szó. A bejelentést így végül is az SZTNH elutasította. Ebbe azonban nem nyugodtak bele az olaszok, s az ügy fellebbezés után a Fővárosi Törvényszék elé került.
Az eljárás korábbi szakaszában, a hivatalos kifogásokra reagálva az oltalom olasz bejelentői egyébként arra hívták fel a hivatal figyelmét, hogy ha a lajstromba vételt megkapnák, attól még a rendőrség nyugodtan használhatná a kifejezést. Már csak azért is, mert az ő általuk érintett területen –vagyis a divatmárkák kereskedelme –nem végez semmilyen tevékenységet a honi rendvédelmi szervezet. E mellett arra is rávilágítottak, hogy már évek óta használják ezt a nevet, s eddig ez ellen semmilyen kifogás nem született, ráadásul a márkát már a fogyasztók is megismerték.
Az ügyet közelről ismerő Lantos Mihály szabadalmi ügyvivő kérdésünkre kiemelte: a bíróság arra is rámutatott, hogy a rendőrségre vonatkozó jogszabályok nem tiltják a Police kifejezés használatát valamilyen gazdasági kereskedelmi tevékenység kapcsán. Ráadásul arra is kitértek, hogy hasonló problémák a védjegyoltalom-bejelentéssel más országokban nem merültek fel.
A Fővárosi Törvényszék végül is elfogadta az olasz divatmárka érveit. Ez pedig annyit tesz, hogy miután a Police kifejezés védjegybejegyzése a közrendbe és közerkölcsbe nem ütközik, az oltalom pedig ezen az alapon nem tagadható meg, és az SZTNH-nak a védjegy-engedélyezést végig kell vinnie.