Védeni kell a magyar bort
Az újonnan alakult Közösségi Bormarketing Kft. bemutatása alkalmával az elnök hangsúlyozta: azért van szükség az együttműködésre a bormarketingben, mert ha a borimport eléri az 50 százalékot, akkor ellehetetlenül a magyar borászat.
A bormarketing szakmai hátterét korábban biztosító Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. felszámolásba került, ezért alakult új szervezet. A korábbi nonprofit kft. a termelők, forgalmazók és szakmai szövetségek tulajdonában volt. A kft. tevékenysége kevéssé volt hatékony, mert a döntésekben nem csak azok vettek részt, akik a marketinget finanszírozták. A most alakult Közösségi Bormarketing Kft. egyetlen tulajdonosa jelenleg az MSZBSZ, amely a termelési mennyiség alapján a termelők felét tömöríti.
Az elmúlt évben Magyarországon 3,5 millió hektoliter bort ittak meg, a magyar bortermelők pedig összesen 3,2 millió hektolitert adtak el. Ennek mintegy 40 százaléka a külpiacokon talált gazdára. Az importra nincs pontos adat - mondta Tornai Tamás -, mert a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) eddig csak a 100 ezer forint feletti behozatalt regisztrálta. Annyi az olasz hatóságok információja alapján látszik, hogy tavaly mintegy 400 ezer hektoliter olasz bort hoztak Magyarországra.
A magyar bormarketinget a Bormarketing Alapból finanszírozzák. A jogszabály alapján ebbe az alapba kell a termelőknek a Magyarországon forgalmazott minőségi, illetve védett védjegyű bor után literenként 10 forintot, a többi után literenként 5 forintot befizetni. Jelenleg mintegy 800 millió forint van a kasszában.
A marketingstratégiát és az aktivitási tervet eddig a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. dolgozta ki. Ennek alapján készített javaslatot a szakmai szerveztek delegáltjaiból álló Bormarketing Bizottság, a döntést pedig a földművelési miniszter hozza meg. A végrehajtásra az Agrármarketing Centrum írt, és ír ki pályázatot.