Vasutasok ezrei kerülhetnek az utcára
Hírbe hozta a MÁV privatizált árufuvarozó cégét az osztrák Format: a gazdasági hetilap értesülései szerint a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. 700-1000 dolgozója kerülhet utcára az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB), illetve új tulajdonosa, a Rail Cargo Austria (RCA) küszöbön álló átalakítása miatt. A VDSzSz Szolidaritás honlapjának tanúsága szerint azonban a hírét sztrájkjaival megalapozó vasutas szakszervezet és az RCH egy ideje az osztrák sajtóban megszellőztetettnél jelentősebb karcsúsításról levelez.
Több mint kétezer vasutas elbocsátásának tervét kérte számon néhány hete Kovács Imre RCH elnök-vezérigazgatón Bárány Balázs. A VDSzSz Szolidaritás alelnöke levelében határozottan kifogásolta, hogy a vasúti árufuvarozó cég és osztrák tulajdonosa a szakszervezet tájékoztatása nélkül latolgatja a dolgozók kétharmadának, és családok ezreinek megélhetését érintő lépést.
A levélhez mellékelt, a VDSzSz tagjainak szóló írásból ugyanakkor kiderül az is: az érdekvédelmi szervezet reméli, hogy az RCH „magyar menedzsmentje a létszámleépítésben nem kollaborál cinkos módon az osztrák gazdával", hanem kiáll dolgozói érdekében. De egyértelművé tette azt is, hogy ha az osztrák RCA nem áll el „nemtelen ötletétől", a VDSzSz megteszi a szükséges ellenlépéseket. Ami esetében akár a vasutat megbénító újabb munkabeszüntetést is jelenthet.
„Nincs olyan tulajdonos, aki a végtelenségig hajlandó fedezni leányvállalata költségeit" - fogalmazott a szakszervezetnek postázott válaszában Kovács Imre. Az RCH első embere lapunknak nem beszélt arról, hogy az RCA, magyar cégének milyen számláit állta. Mindenesetre megismételte amit levelében is leírt: cégük esetleges átalakításáról nem született meg a döntés.
Más forrásból úgy tudjuk: a 2009-et nyolcmilliárd forint veszteséggel záró RCH az idén is hasonló nagyságrendű hiányt termel. Ami részben a gazdasági válsággal, és az árufuvarozási teljesítmények ezt kísérő drasztikus visszaesésével magyarázható. A társaság a 2008-ban elszállított 45 millió tonna árú helyett alig 32 millió tonna fuvarozására kapott megbízást tavaly. De helyzetét nehezítette a pályahasználati és tolatási díjak emelése, illetve a magánvasutakkal folytatott verseny erősödése is.
A bennfentesek ugyanakkor tudni vélik azt is: az RCH 2011-ben sem számíthat piaci helyzete jelentős javulására. Sőt, az előző kormány januárban életbe lépő döntése a társaságot jelentős piactól foszthatja meg. A MÁV ugyanis jövőre emeli az iparvágányok kiszolgálási, tolatási díjait. Ez 6,5 milliárd forint többletköltséget ró a cégre. Márpedig ezt az újabb terhet a tulajdonos RCA aligha akarja majd egyedül felvállalni, a magyar vállalatra költött eddigi milliárdok után.
Ebben a helyzetben nem lehet meglepő, hogy az RCH és tulajdonosa napirendre vette az esetleges létszámcsökkentés lehetőségét. Különösen, hogy a privatizációs szerződés aláírásával vállalt foglalkoztatási garancia éppen 2011 januárjában jár le. Így az elmúlt időszakban magyar cége dolgozóinak létszámát kényszerűségből megtartó RCA hamarosan „váltót állíthat", és akár a vasutasok utcára kerülése árán is javíthatja a működés hatékonyságát.
Úgy tudjuk, erre azért is szükség lehet, mert az RCA helyzete sem nevezhető rózsásnak. A társaság vesztesége 2009-ben meghaladta a 100 millió eurót. Emellett az előrejelzések szerint az idei sem a sikerek miatt kerül be a cég történetébe: az osztrák sajtóban arról írnak, a nemzeti vasút történetének legrosszabb évét zárja 2010-ben.
Akárhogy is, a két árufuvarozó vasútvállalatot irányító ÖBB felügyelőbizottsága csütörtökön ülésezett. A megbeszélésen az átalakítási tervek a hírek szerint napirendre sem kerültek. Az osztrák állami vasút ugyanis eddig éppen úgy nem egyeztette több száz fős leépítési terveit szakszervezeteivel, mint ahogy az RCH-nál is váratnak magukra a megbeszélések. Így a magyar vasutasoknak egy ideig talán még nem kell állásuk elvesztésétől tartaniuk.