Vasútállomás közel 35 milliárdért
Az Esztergom felé utazók tudják mivel jár a vasútépítés, és Vácon is megtanulták már, milyen egy vasútállomás átépítése. Békéscsabán viszont csak tavasztól kezdődik a tapasztalatszerzés. Békés megye székhelyén legalábbis jövőre kezdetét veszi a helyi vasútállomás átépítése. A beruházásnak egyelőre mindenki örül, pedig nehéz hónapok várnak a városra és a vonattal utazókra.
Mindez nem lehet titok, hiszen a nehézségekre pénteki sajtótájékoztatóján Vantara Gyula is célzott. Békéscsaba polgármestere arról beszélt: munkálatok miatt 2014 nyarától 2015 nyaráig várhatóan nehéz lesz a közlekedés Jamina városrész és a belváros között. Ezért a városvezető kérte és előre megköszönte a lakosság türelmét.
És a békéscsabaiaknak alighanem legalább annyira érdemes lesz várniuk, mint a váciaknak, esztergomiaknak. A vasútfejlesztésnek ugyanis kétségtelenül lesznek eredményei.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NI) Zrt. beruházásban a békéscsabai vasútállomás épületét korhű állapotában állítják helyre. Megújul a vágányhálózat, az állomás korszerű, európai színvonalú lesz magasperonnal, peronaluljáróval, esélyegyenlőséget biztosító liftekkel. Mindez komoly feladat, hiszen a békéscsabai felvételi épület a magyar vasút mércéjével mérve is régi.
Első részének építését 1858 októberében fejezték be és már október 25-én bepöfögött az első gőzmozdony a csabai indóházba. Az állomást 1932-33-ban újbarokk stílusban építették újra. A beruházás során a rekonstrukciós munkálatokat falkutatás előzi meg, ezt követően kezdődik meg az épület korhű állapotának visszaállítása.
Átépítik az állomás előtti teret is: 130 P+R parkolót, száz állásos kerékpártárolót, és egy tíz gépkocsi fogadására alkalmas taxiállomást létesítenek. Az állomás előtti rész térkőburkolatot kap, a parkosítás mellett padokat és szökőkutat is telepítenek a kivitelezők. A Budapest-Lökösháza vasútvonal kétvágányúsítása, és óránként 160 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmassá tétele pedig mérsékelheti az utazási időt a főváros és a megyeszékhely között.
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője legalábbis elmondta: „A projekt eredményeképpen 2015 év végére Murony-Békéscsaba (és ezáltal Budapest - Békéscsaba) között megvalósulnak a kétvágányú közlekedés feltételei. A közúti átépítések segítségével javul az állomás megközelíthetősége, biztonságosabbá és praktikusabbá válik a közlekedés a belváros és Jamina városrész között. A menetidő 30 perccel csökkenhet a Budapest-Cegléd-Szolnok-Békéscsaba vonalon a pályakorszerűsítés, a biztosítóberendezések cseréje és az ETCS kiépítése után.”
A kivitelezés szempontjából kuriózumnak tartják azt is, hogy a jelenlegi buszpályaudvar aluljáró folytatásaként a csarnok alatt, végig a földfelszín alatt fog kiépülni, így majd közvetlenül lehet mind a peronokat, mind a csarnok épületét megközelíteni. Az aluljáróból az új magasperonokra 3 irányba mind gyalog, mind az esélyegyenlőség biztosítása érdekében liftekkel is fel lehet jutni. Új villamos felsővezeték és új térvilágítás épül, korszerűsítik a villamos alállomást. A vágányok mellett több mint 2000 méter hosszban zajvédő falat szerelnek fel.
A fejlesztés keretében javítják az állomás megközelíthetőségét. Korszerűsítenek és biztonságossá tesznek négy szintbeni átjárót: a Mokry utcában, a Sziklai utcában, a Kereki úton és a Kétegyházi úton. Ezeket új burkolatot is kapnak. De a gyalogos-kerékpáros és közúti forgalmat is elválasztják egymástól.
Az Orosházi úti felüljáró helyett új híd épül. A jelenlegi irányonként egy sávos, leromlott állapotú felüljáró helyett korszerű, kétszer két sávos, 15 vasúti vágányt áthidaló ferdekábeles híd létesül. A 120 méter hosszú, 30 magas magas pilonú hídon külön gyalogos és kerékpáros sáv is létesül.
A hídon közvilágítás és zajvédő fal lesz. Átépül a Bartók Béla út - Temető sor csomópont, korszerű, nagy átbocsátóképességű „turbo” körforgalom épül az Orosházi út - Gyár utca keresztezésében. Ez lesz a kiinduló pontja a Békéscsaba-Kétegyháza út új nyomvonalának, amely a Gyár utca és a vasútállomás közötti ipari területen vezet át és a Kétegyházi út és a vasút későbbiekben megszűnő keresztezése után csatlakozik a meglévő nyomvonalba. Megújul a Gyár utca és a Kereki út is, korszerű, szintbeni összeköttetést biztosítva a két városrész között.
A naponta 7-8 ezer utast kiszolgáló állomás munkáit az Új Széchenyi Terv keretében uniós forrásokból finanszírozzák. A kivitelezésre a NIF a Strabag, Közgép, Swietelsky Csaba 2013 Konzorciumával 34,9 milliárd forintért szerződött.