Vasút: elbocsátották a 'kibeszélő' szakértőt
Az államtitkár korábban azt mondta, a szakszervezetnek nem kellett volna közzétenni a felvételt. Hétfő délelőtt elbocsátották a Közlekedéstudományi Intézetnek azt a munkatársát, aki – bár arccal nem szerepel rajta – a főszereplője volt annak a videofelvételnek, amely az állami vasúttársaság, a VDSZSZ vasutas-szakszervezet, valamint a közlekedést felügyelő fejlesztési minisztérium képviselőinek pénteki egyeztetésén készült.
A dolgozót Dóka Gábornak hívják, a fejlesztési minisztérium háttérintézményének, a KTI-nek vasúti közlekedési vezető szakértője.
Hétfőn a portálnak úgy nyilatkozott a munkáltatója – arra hivatkozva, hogy megrendült benne a bizalma –, a mai napon megszüntette a munkaviszonyát. Csak annyit jegyzett meg, hogy köszöni ezt a VDSZSZ-nek, amiért inkorrekt módon közzétette ezt a videót, és azoknak is, akik hírt adtak róla.
A VDSZSZ pénteken tette közzé azt a felvételt, amely az aznapi menetrendi struktúráról – vagyis esetleges további járatritkításokról is – szóló egyeztetésen készült. A megbeszélésen Dóka Gábor többek között arról beszélt, hogy ha őszre elfogyna a közösségi közlekedésre szánt költségvetési pénz, akkor lehetséges, hogy „még további vonatritkításra és igenis vonalbezárásra kerül sor”.
Azt is mondta, hogy Völner Pál, az NFM egy államtitkára zárt körben arról beszélt: „majd akkor, ha lehet kire fogni a vonalbezárásokat, akkor igenis meg fogják lépni [...] Amikor az IMF-tárgyalások beindulnak, és azt lehet mondani, hogy igen, az IMF az egy büdös, mocskos karvalytőke, azt erőltette ránk, hogy be kell zárni a mellékvonalakat”.
Délután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóközleményt adott ki az üggyel kapcsolatban. Ebben cáfolják azokat a "valótlan állításokat" amelyek szerint a tárca a korábban megnyitott mellékvonalak bezárását tervezi.
A közlemény hangsúlyozza kizárólag magánvéleményt fogalmazott meg az a szakértő, aki a Vasúti Dolgozók Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Start Zrt. közötti egyeztetésen vett részt múlt pénteken. Az említett egyeztetésen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem volt jelen. Az ott elhangzottak stílusa és tartalma mind politikailag, mind szakmailag, mind erkölcsileg elfogadhatatlan, ezért attól teljes mértékben elhatárolódik a tárca - írják.
A Közlekedéstudományi Intézet szakértőjének munkaviszonyát megszüntették - erősítették meg. Az intézet munkatársa megfigyelőként vett részt az egyeztetésen és kizárólag a menetrend-szerkesztéssel kapcsolatos kérdésekben volt illetékes tájékoztatni a jelenlevőket, mandátuma csakis erre vonatkozott. Kijelentései nem felelnek meg a tárca szakmai és politikai álláspontjának.
A NFM visszautasítja azonban az érintett szakszervezet eljárásmódját, amely során egy belső, szakmai háttérbeszélgetésről készített, megvágott videofelvételt a jelenlévők előzetes tájékoztatása és jóváhagyása nélkül nyilvánosságra hozott. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár ezért a MÁV Start Zrt. és a Közlekedéstudományi Nkft. vezetőihez fordul annak érdekében, hogy vizsgálják ki az egyeztetés pontos körülményeit. A tárca a következő napokban megteszi az ügyben indokolt jogi lépéseket - írják.