Lemaradtak a szárnyak a MÁV 2012-es menetrendjéről

Naggyá teszi Magyarországot a MÁV. A december 11-én hatályba lépő új vasúti menetrend garantálja, hogy az utasok úgy érezzék: olyan hatalmas országban vonatoznak, ahol az óriási távolságok miatt egyik településtől a másikig akár több óra is lehet az út. Érzésüket csak fokozhatja, hogy 2012-ben is lesznek olyan világtól elzárt települések, ahol még a vonat sem jár.

Próbálja száműzni a füstölgőket vonatairól a MÁV-Start: a dohányosokat január első napjától ki is tiltják minden járatról. Papírforma szerint még Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója is csak a peronon, vagy december 31-ig az arra kijelölt vonatokon gyújthat rá. Aztán végképp tilos a dohányzás. Akik viszont azért füstölögnek, mert a szombaton éjfélkor életbe lépő új vasúti menetrendben nem látszanak a kormány választási marketinghadjáratában beígért szolgáltatásjavulás jelei, továbbra is vonatozhatnak. Ha akarnak, vagy ha nincs más lehetőségük. Belföldön ugyanis a vonatközlekedés 2012-ben sem lesz jobb.

A legnagyobb csalódás a MÁV szárnyvonalai mellett fekvő települések lakóit érheti: a korábban forgalomszüneteltetésre ítélt mellékvonalakon a menetrendváltáskor nem hangzik fel újra a mozdonyfütty, a vonatok továbbra sem közlekednek majd. Az új járatrendből ugyanis a gazdaságtalannak kikiáltott szárnyak újranyitása valahogy kimaradt. A másfél évvel ezelőtti nagy verbális nekibuzdulás ellenére jövőre is seregnyi olyan település marad, ahová a sínek elvezetnek, vonat azonban mégsem közlekedik.

Mindezt a vasúttársaság közleményében úgy fogalmazza meg: „a vonatok közlekedése nagyobb részben változatlan marad, azonban több hazai régióban és nemzetközi viszonylatban lesznek az utasok igényeihez jobban illeszkedő módosítások.” Mi több, a MÁV-Startnál azt is megmondták, milyen újdonságokkal örvendeztetik meg utasaikat.

A menetrendi fejlesztések sorában említik, hogy „a Dunakanyar jelentős turistaforgalmának jobb kiszolgálása érdekében félóránként járnak a személyvonatok Budapest és Vác között már hétvégén is”. De a fővárosból Debrecenbe a jelenleginél két órával később, 22 óra 28-as budapesti indulással is el lehet jutni, miután „Budapest–Püspökladány helyett Budapest–Debrecen viszonylatban fognak közlekedni a késő esti és a kora reggeli vonatok”.

A vívmányok sora folytatódik egy Budapest és Zalaegerszeg között közlekedő új gyorsvonattal, egy Szegedet vasárnaponként Horgossal összekapcsoló személyvonatpárral, illetve azzal, hogy egy Székesfehérvárról induló személyvonat Balatonfüred helyett Tapolcáig közlekedik majd. Ezen kívül újdonság lesz, hogy Szombathely és Pécs között már négy pár gyorsvonattal lehet majd utazni, a vonatok Barcs és Gyékényes között minden állomáson és megállóhelyen megállnak. A Budapest–Kiskunhalas–Kelebia vonalon pedig valamennyi távolsági vonat Kőbánya-Kispest helyett a Keleti pályaudvarról indul és oda is érkezik.

Mindezt a nemzetközi forgalom erősítésével fejeli meg a vasút. Lesz közvetlen Railjet vonat Budapestről Zürichbe, Prága felé új vonatpárt közlekedtetnek, Pulába új éjszakai vonatot indítanak a nyári időszakban, hetente kétszer. A Dacia nemzetközi gyorsvonat viszont csak a karácsonyi-újévi és a nyári csúcsidőszakban közlekedik a Bukarest–Budapest–Bécs útvonalon. De a nyári Nesebar nemzetközi gyorsvonattal kedden és pénteken akár Burgaszba is el lehet jutni! Szombatonként pedig Várnába is indul közvetlen járat.

Mindezek nem változtatnak azon, hogy a kormány adós marad a vasúti és a közúti közösségi közlekedésben meglévő párhuzamosságok beígért felszámolásával is. A vonatok most sem veszik át a buszok helyét.

A vasúti pályák 2012-ben tovább romló állapota mellett mindez előre vetíti, hogy a vonatok menetideje jövőre sem csökkenhet. A vasúton utazók számára Magyarország továbbra is hatalmasnak tűnhet. Cserébe legfeljebb annak lehet örülni, hogy a hétvégétől bővül a kedvezményes árú menetjegyek köre. Igaz, nem belföldön. Bécs másodosztályon 13, első osztályon 29 eurós vonatjeggyel elérhető lesz. Aki Zürichbe indul, másodosztályra 39, elsőre 59 euróért válthat jegyet.

Abban sincs változás, hogy aki pontosan szeretné tudni: elméletileg mikor indulnak és érkeznek a MÁV-Start vonatai a különböző állomásokra, megveheti a hivatalos menetrendkönyvet. Ezt mintegy 200 helyen árulják, éppen 990 forintért. Aki viszont nem akar fizetni, a járatrendet az interneten is megtalálja.

Nagy utazás: a vonatok menetideje jövőre sem csökkenhet
Vonat, vasút, kalauz. MÁV. Fotó: Kurucz Árpád
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.