Városházára váró taxisok
Szakmai szervezetek már jó ideje kérik a városháza együttműködését, a fővárosi taxizás megváltoztatását, ám eddig kézzelfogható eredmény nélkül. Egy hónapja azonban a BKK bemutatta az érdekvédelmi szervezeteknek, hogyan alakulna át a szabályozás. Úgy tudjuk, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) a múlt héten egyeztetéseket folytatott a városvezetéssel – a megbeszéléseket várhatóan május végén zárják le.
A tervezett változtatások közül az egyik leglátványosabb az egységes arculat és szabadjelző kialakítása lenne. Ez lényegében azt jelentené, hogy egységes színt kapna az összes taxitársaság autója, vagy azoknak egy markáns felülete. A fuvarszervező társaságok egyéni logójának használata azonban megmaradna – legalábbis ez az elképzelés szerepel a BKK által ismertetett tervekben.
Ez egyébként az egyik legkényesebb pontja a módosítási tervnek, az aláírásgyűjtők ezt kifogásolták a leginkább. Szerintük a BKK által elképzelt „túlzott egységesítés” a pályaudvarok és idegenforgalmi központok környékére koncentráló „taxis hiénák” táborának növekedését eredményezné. Az egységes külcsín miatt az utasokat átverő taxisokat nehezebb lenne azonosítani és kizárni a szolgáltatásból – vélekednek. Szerintük a csaló taxisok kiszűrésének ennél sokkal hatékonyabb eszköze lehetne, ha a főváros ellenőrei a jelenleginél több próbautazást tennének.
Az általunk megismert dokumentumok szerint a BKK elvárná, hogy az autók csomagtere minimum 430 literes legyen, valamint az autók tengelytávjára is szerepelne egy kritérium: legalább 2550 milliméter lenne az elvárás, amelybe az összes középkategóriás autó beleesik. Amennyiben sikerül róla megegyezni az érdekvédelmi szervezetekkel, akkor az Euro4, majd idővel az Euro5-ös motorok ugyancsak bekerülnek a követelmények közé. Ezzel van összefüggésben az autó életkorára vonatkozó elvárás: első körben a 10 évesnél idősebb autókkal már nem lehetne fuvarozni, de a korlát idővel 8 évre csökkenne. Az elképzelések szerint ugyancsak kötelező lenne a bankkártyás fizetési lehetőség biztosítása is.
A BKK által ismertetettek szerint a fuvarszervező társaságokkal szemben is lennének kritériumok, hiszen a cégek saját tőkéjének el kell érnie a 20 millió forintot, ami autónként 25 ezerrel emelkedik, ha a flotta mérete túllépi a 400 kocsit. Azzal is szűrnék a társaságokat, hogy köztartozással nem lenne folytatható a tevékenység. Miközben zajlanak a megbeszélések, a hatezer fővárosi taxis közül több mint ezer aláírását gyűjtötte már be a Taxisok Igazsága Mozgalom (TIM). Levelükben több pontját is vitatják a hivatalos egyeztetéseken terítékre került javaslatoknak. A csomagtartó méretével kapcsolatban megállapítják, hogy emiatt kiesne a taxisforgalomból az egyik legnépszerűbb típus, a Chevrolet Lacetti. Azt is felvetik, hogy a koncepcióban nem esik szó a droszthelyzetről, annak megváltoztatásáról. Jelenleg ugyanis mintegy hatezer taxistól szednek drosztdíjat, de csak 1500 drosztférőhely van a városban, és azok is rossz területi elosztásban.
Az utas és a fuvarozó szempontjából is lényeges, hogy milyen fix tarifát használhatnak a taxisok. Erről konkrét elképzelések eddig nem kerültek szóba. Egy javaslatról tudni, amely szerint a fix tarifa ne haladja meg a mai maximálárat (ami nappal 240 forint kilométerenként), de jelentősen ne is maradjon alatta. A TIM ennél pontosabb összegekről szeretne vitát indítani: szerintük az alapdíj 800 forint, az útdíj kilométerenként 300 forint, míg a várakozási díj percenként 100 forint lehetne.
Az aláírásgyűjtéssel kapcsolatban Metál Zoltán, az OTSZ elnöke lapunknak annyit mondott: tart az egyeztetés a városházával, de még semmiről sem született döntés, így nehéz a kezdeményezésre reagálni. Jelezte, egy ilyen megegyezés nyilván sérthet egyes érdekeket. Ezzel együtt az tárgyalást folytató érdekvédelmi szervezetek olyan megállapodást igyekeznek kötni, amely a lehető legjobb feltételeket biztosítja a vállalkozók, a fuvarszervezők és az utasok számára.
Haladékot kérnek
A ismertetett anyagokból az olvasható ki, hogy amennyiben az OTSZ és a TGFSZ képviselői meg tudnak egyezni a módosításokban, akkor azok 2013. január 1-jétől lépnének hatályba. A TIM azonban arra kéri a BKK-t, hogy jó néhány pont esetében adjanak haladékot. Azt kérik például, hogy az egységes arculat és a tízéves korhatár bevezetése is csak 2018-tól történjen meg.