Varga: az autóipar lehet a gazdaság motorja

A gazdasági miniszter szerint jó esély van arra, hogy a válság elültével a hazai autóipar a globális piac egyik magasan jegyzett szereplője legyen. Ehhez azonban tenni is kell.

 A gazdasági válság után is Magyarország egyik húzóágazata lehet a járműipar,  ezért mindent meg kell tenni, hogy a válság végén előnyös pozícióból vehessen részt a magyar járműipar a globális fellendülésben - mondta  Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter kedden  sajtótájékoztatón Budapesten.

A miniszter kiemelte: a járműipar egyike annak a négy ágazatnak - a logisztika, a gyógyszeripar és az  információtechnológia mellett -, amelyek gazdasági válság után a  leginkább hozzájárulhatnak Magyarország gazdasági növekedéséhez.

Varga István emlékeztetett: az iparág fejlesztése érdekében  június elején fogadta el a kormány a 2009 és 2011 között  végrehajtandó közúti járműipari akciótervet. Kérdésre válaszolva  hozzátette: a logisztikai ágazat akcióterve is készen van - ez a  kormány jóváhagyására vár -, míg a gyógyszeripari akcióterv még  egyeztetés alatt áll a szakma képviselőivel.

Varga István aláhúzta: a járműipar Magyarországon  világviszonylatban is magas százalékát teszi ki az ország GDP-jének. A járműipari végtermékgyártás Magyarországon, a 2006-os adatok  szerint a bruttó hazai termékhez (GDP) 3,1 százalékban járul hozzá,  amely aránynál a világon csak a német és a cseh járműipar  hozzájárulása nagyobb, mindkét országban 3,7 százalék.

A miniszter a közúti járműipari akciótervvel kapcsolatban  elmondta: az akcióterv nem egy pénzügyi mentőcsomag, hanem a szektor  képviselőivel egyeztetett terv arról, hogyan érhetik el az ágazat  megerősödését a gazdasági válság ellenére.
Varga István hangsúlyozta: az akcióterv négy legfontosabb  célkitűzésének - a munkahelyek megtartásának, a szakképzés  fejlesztésének, a beruházások ösztönzésének, valamint a  kutatás-fejlesztés előmozdításának - eléréséhez jelenleg a  legfontosabb feladat, hogy rávegyék a pénzintézeteket arra, hogy a  jövőben is folyósítsanak hiteleket az ágazat számára.

Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója, az Autóipari Versenyképességi Munkacsoport  társelnöke azt közölte: a járműipari szakma képviselői üdvözölték,  hogy a kormány elsőként foglalkozott az ágazattal. Lepsényi István  hangsúlyozta, hogy az eddigi munkahelymegtartó programok és k+f  pályázatok segítik az ágazat talpon maradását.

A járműgyártás kifejezetten tudás-intenzív iparág, ahol szükség van a jól képzett  munkaerő meglétére, megőrzésére. A k+f pályázatok, így többek között  a magasan képzett munkaerő alkalmazásának támogatására vonatkozó  pályázat különösen fontos a hazai járműipar számára. Lepsényi István rámutatott: a kelet-közép-európai térségben  egyre nagyobb autógyártó centrum van kialakulóban, hiszen Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország is egyre hangsúlyosabb szereppel bír az európai járműgyártásban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.