Van még hová zsugorodnia a lízingpiacnak
A finanszírozott összeg az idei első negyedévben 70 milliárd forintot ért el. A szövetség az év végénél korábban nem számít arra, hogy megélénkülne a lízingpiac. A Lízingszövetség kiemelte: a még mindig növekvő munkanélküliség, a stagnáló bérek, valamint a nehéz forráshoz jutási lehetőségek, az alacsony hitelezési, valamint hitelfelvételi aktivitás következtében az év első negyedében nem élénkült meg sem a belföldi tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet, sem a beruházási hajlandóság, ezért csökkenő mértékben ugyan, de tart még a lízingpiacon a visszaesés.
A gyenge lakossági kereslet eredményeként a lízingpiacon a lakossági ügyfelek aránya eddig soha nem tapasztalt mértékben csökkent: míg 2009 első negyedévében arányuk 33,7 százalék volt, addig 2010 első negyedévében már csak 20 százalék.
A gépjármű finanszírozásban nőtt a lízingcégek súlya, miután az új kihelyezéseknél 42,7 százalékos csökkenés történt, szemben az országos 55 százalékos visszaeséssel. A kihelyezések értéke 38,5 milliárd forint volt, 38,6 százalékkal maradt el az előző időszaktól.
Az idei év első negyedévében a lakásfinanszírozás értéke 2,46 milliárd forintot, az ingatlanfinanszírozásé pedig 4,9 milliárd forintot tett ki, ami az előző év azonos időszakához viszonyítva 50 százalékos, illetve 59 százalékos visszaesést jelent. A szerződések számában a csökkenés előbbinél 25, míg utóbbinál 59 százalékos volt.
A gépek és berendezések finanszírozásában 2010 első negyedévében a kihelyezések 13,1 milliárd forintot tettek ki, ez a teljesítmény 48,5 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A legnagyobb visszaesés a mezőgazdasági gépek piacán volt tapasztalható, ahol a kihelyezés több mint 60 százalékkal csökkent. A legkevésbé érintett szegmens az építőipari gépek és berendezéseké volt, ahol a visszaesés mértéke csupán 33 százalékot tett ki.
A truck szegmensben (buszok és tehejárművek) a kihelyezések értéke 11,3 milliárd forintot tett ki, ebből 9,9 milliárd forint jutott a nagy-haszongépjárművekre, míg 1,43 milliárd forint a buszokra. A visszaesés mértéke előbbinél 38 százalékos, míg utóbbinál 48 százalékos volt az előző időszakhoz képest. A truck szegmensben a lízingben történő finanszírozás nulláról 44 százalékra emelkedett az elmúlt időszakban.