Van-e verseny az óceán felett?
A Bizottság hangsúlyozta: egyelőre nincs bizonyítéka, de erősen gyanítja, hogy a Star Alliance és a oneworld a menetrendek, az árak egyeztetése, valamint a kapacitások kihasználása és a jövedelmek megosztása révén fékezi a versenyt az Atlanti óceán feletti légi közlekedésben, ezáltal megsérti az uniós szabályokat. A vizsgálódásnak nincs határideje, s a hírbe hozott társaságok természetesen védhetik álláspontjukat. A bejelentés után azonban például a British Airways tőzsdei árfolyama négy százalékot esett, mert a befektetők úgy vélik, a Bizottság által kreált ügy miatt halasztást szenvedhet együttműködése az American Airlines-szal.
A oneworldbe tartozó BA és American mellett a spanyol Iberia került a bizottsági versenyhivatalnokok látószögébe, míg a Star Allinace-ből a Lufthansa, az Air Canada, valamint az amerikai Continental és United.
Ha az uniós végrehajtó testület a versenyszabályba ütközőnek ítéli az együttműködést, az valóban nagyon nehéz helyzetbe hozhatja a légi vállalatokat, amelyek költségeik csökkentésére találták ki a szövetségeket. Az összefogás azonban gyakorlatilag a cégek egybeolvadását takarja, miközben a társaságok szervezetileg önállóak maradnak.