Vált a szemafor a MÁV Cargo előtt

Sokszori halasztás után ma eldől: az Európai Unió versenyjogi hivatala jóváhagyja-e a MÁV Cargo privatizációját. Ha az üzlet szabad jelzést kap, a költségvetés 102,5 milliárd forint bevételhez jut, a magyar cég osztrák tulajdonba kerül.

Behűtötték a pezsgőt a Rail Cargo Austria (RCA) vezetői. Az osztrák vasúti társaságnál úgy számolnak: a brüsszeli versenyjogászok feltételekkel, de jóváhagyják a MÁV Cargo Zrt. januárban aláírt privatizációs szerződését. A brüsszeli versenypolitikai testület szóvivője, Jonathan Todd annyit erősített meg csupán, hogy kedd éjfélig megszületik a döntés az ügyben. Az osztrákok optimizmusa talán nem is alaptalan. A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Zrt.-vel közös konzorciumuk, tizenegy hónappal ezelőtti győzelme után, mindenben eleget tett az EU versenyjogi elvárásainak.

A legfájdalmasabb döntés a konzorcium megcsonkítása volt. A MÁV Cargo privatizációs tenderén a legmagasabb, 102,5 milliárd forintos árajánlatot adó befektető párosból, brüsszeli kérésre a GySEV ha kell, kiválik. Igaz, előreláthatólag csak a MÁV vasúti árufuvarozó cégének birtokba vétele után. Ennél korábbi kiugrására azért nincs lehetőség, mert azzal érvénytelenné válna a már aláírt privatizációs szerződés: a MÁV csak az RCA-GySEV párosnak adhatja el cargo-vállalatát. Az viszont már nem tartozik senkire, hogy a befektetők hogyan számolnak el egymással.

Kivétel az EU versenyjogi hivatala, amely előre garanciát kért a GySEV kiszállására. Ezt meg is kapta a társaság részvények 59,6 százalékával rendelkező magyar, és a cégben 34,5 százalékkal részesedő osztrák állam képviselőitől. A két állam egybehangzó nyilatkozatban vállalta, hogy a GySEV következő közgyűlésén a MÁV Cargóból történő kiszállás mellett voksolnak.

A brüsszeli szakhatóság ígéretet kapott arra is, hogy az RCA és tulajdonosa, az osztrák vasút (ÖBB), valamint a GySEV között megszüntetik a kereszttulajdonlásokat. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a GySEV hamarosan megválik néhány üzletrészétől.

Valószínűleg partnerei vásárolják ki részesedését a hazánk legnagyobb logisztikai központjának számító BILK Kombiterminál Zrt.-ből. De a GySEV búcsút int a logisztikai szolgáltatásokkal foglalkozó Logisztár Kft.-nek, valamint négy szállítmányozó cége: az Intercontainer Austria (ICA), Raabersped, a Hungarokombi, és a Hungaria Intermodal Kft. részesedésének is.

Mindezért cserébe a magyar költségvetés hamarosan megkaphatja a MÁV Cargo eladásából régen várt 102,5 milliárd forintját. Az osztrák tulajdonos kapukon belül kerülése azonban a magyar árufuvarozó cégnek is jól jön. A legfontosabb, hogy az RCA a vételáron felül 42,3 milliárd forintot fordít a többségében elavult, és erősen elhasználódott eszközökkel dolgozó MÁV Cargo versenyképességének javítására. A világgazdasági válság, és a máshol már napirenden lévő tömeges elbocsátások idején nem elhanyagolható az sem, hogy az osztrák befektető a következő három évre garantálja a magyar cég 3200 dolgozójának foglalkoztatását.

Emellett ígéretei szerint új fuvarfeladatokkal is igyekszik majd felpörgetni a jelenleg évente mintegy 47 millió tonna árut szállító, és a magyar vasúti fuvarpiacon 82-83 százalékos részesedést magáénak mondó MÁV Cargo működését.

Záhony, teherátrakó
Záhony, teherátrakó
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.