Tiszta vadnyugat: útonállók Európában
Román módszer és trójai eljárás – szorgosan bővítik a rendőrségi szakszótárak kifejezéskészletét a mozgó kamionok kirablására szakosodott bűnbandák. A westernfilmek jeleneteit idéző támadások ideje lejárt, az elsősorban az Európai Unió nyugati tagállamainak útjain innovatív trükkökkel dolgozó, többségében keletről érkező útonállók évente mintegy 200 ezer tehergépkocsit fosztanak ki. Az ismertté vált károk értéke 2013-ban elérte a 2500 milliárd forintot.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint a bűncselekmények számának növekedése ellenére a hazai árutulajdonosok többsége még mindig olcsó plombáktól és záraktól várja szállítmányai védelmét. Mindez azonban Harkai Krisztián szerint nem elég. A MABISZ szállítmányozási bizottságának elnöke azt tartja, a kamionokra kerülő áruk jelentős hányadára tulajdonosaik hazánkban nem kötnek megfelelő szállítmánybiztosítást, az esetleg keletkező károk megtérítését pedig a közúti fuvarozók gyakran nem teljes körű biztosításaitól várják.
Arra nincs pontos válasz, hogy hány tehergépkocsi kel útra a platójára felrakott áru biztosítása nélkül, a szakmai szervezet mégis számszerűsítette a valószínűsíthető elmaradást. Ehhez a kiindulás az volt, hogy tavaly év végén nyilvántartott 25 ezer szállítmányozási szerződés mintegy 4,4 milliárd forint bevételt hozott a biztosítóknak. Úgy számolnak: ha a magyarországi biztosítottság szintje elérné a nyugat-európai mértéket, a biztosítási bevételek összege megközelíthetné a tízmilliárd forintot.
Mindehhez a magyar piacon valamennyi, a nemzetközi gyakorlatban alkalmazott biztosítási módozat elérhető. És Papp Róbert szerint igénybevételükre szükség is lenne. Még akkor is, ha a Magyar Biztonsági Fórum ügyvezetője szerint az árutulajdonosok helyesen teszik, hogy különféle technikai eszközökkel próbálják védeni közúton szállított portékájukat. A lopások, dézsmálások elkerülésére gyakran egy egyszerű zár is elég.
De nem számít pénzkidobásnak a fejlett elektronikus, illetve informatikai védelmi rendszerek alkalmazása, a gépkocsivezetők szakmai felkészítése és szűrése sem. Az így elérhető biztonság azonban viszonylagos, a szakszerűen kialakított technikai védelem ellenére sikeresen lebonyolított támadások káraiért csak a megfelelő biztosítások kárpótolhatnak.
Mindezt a gyakorlat naponta igazolja az utakon. A bűnözők ugyanis előbb-utóbb megtalálják a megoldást a klasszikus védelmi eszközök kijátszására, megkerülésére. A tehergépkocsi-pótkocsikat lezáró olcsó műanyag plombák felett például egyértelműen eljárt az idő. Sérülésmentes eltávolításukhoz fillérekért szerezhetők be a kellékek, így a kamionparkolókban pihenőt tartó fuvarosok szállítmányának kipakolása után a plomba akár vissza is kerülhet a helyére, és a rablása csak a kirakodáskor derül fény.
És nincsenek biztonságban az autópályákon haladó kamionok sem. Olyannyira, hogy egy román bűnbanda módszere láttán alighanem még a német Cobra 11 című sorozat kaszkadőrei is sápadtak volna az irigységtől. A román rendőrség hőkamerát használó helikopterének felvételein látszik, ahogy a kiszemelt teherautó mögé szorosan felzárkózó gépkocsi tetőablakán kimászó támadók, a motorháztetőn kapaszkodva kinyitják a pótkocsi hátsó ajtaját és megszabadítják áruja egy részétől a fuvarost. A "szakma csúcsán" azonban mégsem ezek a román fosztogatók állnak.
Az igazi profik a beépülő "ügynökökre" építenek. És az európai statisztikák szerint ilyenekből nincs is hiány: az évente regisztrált támadások 68 százalékában találkoznak "belső ember" munkálkodásának nyomával a hatóságok. A trójai néven ismerté vált eljárás pedig a szó szoros értelmében belső emberekre alapoz.
Annyira belsőkre, hogy a támadók saját magukat juttatják fel áruként a kiszemelt kamionra. A raktérbe bejuttatott rablóknak a kamion indulása után csak ki kell mászniuk az akár szabályos okmányokkal ellátott dobozból, ládából, és máris kezdődhet az értékes áruk összegyűjtése. Az akció zárásaként pedig elég egy telefon a bűntársaknak, akik egy kisebb koccanás előidézése árán megállítják az addig követett teherautót, lehetőséget adva az utazóknak az észrevétlen távozásra.