Csökkenő benzin-, változatlan gázolajforgalom
Tavaly tovább csökkent az ország üzemanyag-forgalma – derül ki a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) most közzétett adatsorából. A legnagyobb honi kútmárkák forgalmát összesítő statisztikák szerint tavaly 1,26 milliárd liter 95-ös benzin fogyott. Ez 5,4 százalékos visszaesés a tavalyi értékhez képest. (Pedig a viszonyítási pont is gyengének nevezhető: 2010-ben 12 százalékos zuhanást mértek.) A gázolaj számai nem ennyire lehangolóak. Tavaly 1,59 milliárd liter fogyott belőle, ami csupán 0,1 százalékos visszaesés. (A termékből 2010-ben 6 százalékkal kevesebb fogyott.)
Wilde György, a MÁSZ főtitkára a csökkenés fő okát az általános gazdasági helyzetben és az adóemelésekben jelölte meg. Álláspontja szerint ennél jóval kisebb mértékben befolyásolta a keresletet az ár, illetve az úgynevezett határmenti üzemanyag-turizmus.
Felfelé húzza a dízel számait, hogy a jellemzően magánkézben lévő benzinüzemű gépjárművek tulajdonosai a családi kassza függvényében könnyebben dönthetnek más közlekedési mód mellett. Ám a zömében dízelt használó fuvarozók nem választhatnak mást. Ráadásul a magánszemélyek közül egyre többen vásárolnak dízelüzemű autót benzines helyett.
Vagyis: a benzinkereslet jobban reagál az árra, mint a dízelé. Ugyanakkor mindkét termékre elmondható, hogy noha 2011-ben a tarifák folyamatosan döntötték a csúcsokat, az irántuk megnyilvánuló kereslet nem csökkent olyan mértékben, mint az azt megelőző év során. A főtitkár számára ez is bizonyítja, hogy a keresletet elsősorban az általános gazdasági helyzet befolyásolja.
Wilde György úgy vélte, hogy a tarifák a nemzetközi olajárak emelkedése és a forint gyengülése miatt nőttek meg ilyen mértékben. E tekintetben idén már csökkenést vár, de ez – az emelkedéshez hasonlóan – önmagában csekély hatással lehet a forgalomra.
A honi visszaesés szerinte nem jelent meg a környező országokban pluszként. Ezt azzal indokolta, hogy a nemzetközi folyamatok miatt mindenütt emelkedtek az árak. Az Orbán-kormány által a fuvarozók számára bevezetett kereskedelmi gázolajár-kedvezménnyel – ami most literenként 16 forint – ez a kör uniószerte itt tankolhat a legolcsóbban – hangsúlyozta. (Lapunk korábbi számításai szerint a nagyon gyenge forint miatt a környék magánautósai számára a benzin is szinte nálunk a legolcsóbb.)
A "torta" kétségtelen zsugorodása ugyanakkor Wilde György szerint nem feltétlenül okoz a szereplők között piaci feszültségeket. Magyarországon az egy kútra eső forgalom ugyanis még mindig lényegesen magasabb, mint az unió átlaga. Annak, hogy Európában kisebb forgalom mellett is megéri kutat üzemeltetni, szerinte a magyarországinál jóval nagyobb árrés az oka. Ebből ugyanakkor a honi autós nem érez meg semmit, mert az üzemanyagok jóval magasabb honi adótartalma lényegében kioltja az alacsonyabb haszonkulcs árcsökkentő hatását. (A januári, 2 százalékpontos áfaemeléssel, amivel az üzemanyagokra literenként 8-8 forint rakódott, immár uniószerte nálunk a legmagasabb a forgalmi adó.)
A MÁSZ idéntől részletesebb statisztikákat közöl, amelyek kitérnek a 98-as, illetve a két üzemanyagfajta prémiumtermékeinek forgalmára is. A 98-as oktánszámú benzin forgalma továbbra is zuhan: újabb, 30 százalékos csökkenéssel a termék részesedése az össz-benzinforgalomban immár csupán 0,5 százalék. A prémiumbenzinek iránt 11 százalékkal csökkent a kereslet. Számításunk szerint a márkás kutak minden 51. vevője igényel prémiumbenzint. A prémiumgázolajak piacán 22 százalékos volt a visszaesés, de minden 28. dízeles még ilyenért áll sorba.
Bár a honi üzemanyag-forgalom jóval nagyobb, mint amit a MÁSZ mér, a folyamatok alapvetően a márkátlan kutak körében, illetve az egyéb értékesítési csatornákon is hasonlóak. Lapunk korábbi kimutatásai szerint a MÁSZ által mért márkás kutak helyett belföldön is egyre többen választják az olcsóbb márkátlanokat.