Utolsó roham a pénztárgépekért
Jókora tumultus várható a kasszakereskedőknél az elkövetkező hetekben – hangzott el az LA Pénztárgép KFt. viszonteladói rendezvényén, Budaörsön. Az LA-nál úgy látják: a kiskereskedők jó része – 10-15 ezer felhasználó – az utolsó pillanatra halogatta az online kasszák megvásárlását.
A kormány döntése nyomán augusztus 31 után már csak online kasszát használhatnak a kiskereskedők. Onnantól akinek nincs netes kasszája az viszont komoly, akár egymillió forintos NAV-büntetést kockáztat. A NAV és az NGM adatai szerint eddig 150 ezer kasszát kötöttek be hálózatra, ebből immáron több, mint 10 ezer az LA gépe. Korábban megírtuk: a nem támogatott kasszájú kiskereskedőknek nem volt tényleges határidő a kasszacserére.Vélhetőleg jópár olyan kiskereskedő volt, aki nem erőltette az átállást, mivel a hagyományos gépekkel jóval kevésbé rizikós a nyugta nélkül folytatott kereskedelem, ami ugyanakkor jókora hasznot hozott számára.
A pénztárgépes cégek számára is kiemelkedően fontos ez az időszak.Az augusztusi határidővel lezárul a kiskereskedők és vendéglátósok számára kötelező online átállás. Az a cég, amelyik jó helyezést ért el a piacon az most hosszú időre bebiztosítja a pozícióját. A lemaradók számára legfeljebb a kövekező esély lehet a szolgáltatók - a piaci szereplők tippjei szerint januárra vagy márciusra várható - kasszáinak a hálózatosítása lehet, ám ott is előnnyel indul az, aki a kiskereskedői kasszáknál komoly viszonteladói, vevői és szervízhálózatot tudott kialakítani.
Nem véletlen, hogy az LA Pénztárgép Kft. is az utolsó rohamra időzítette a legújabb, "pro" márkanevű Cashcube-típusú gépének a bemutatóját, ami egy olyan, egyszerűsített számlát adó, középméretű pénztárgép, ami hiánypótló volt a hazai piacon. Emellett a cég azza próbálja növelni a piaci részesedését, hogy a pénztárgépek kiegészítőit – nyomtatót, mérleget, kasszadobozt is – a "Cashcube" márka alá vonják. A cég másik dobása, hogy meghatározott mennyiségű eladott készülék után egy cseregépet ad a viszonteladóinak, így azok a felhasználóknak tudnak adni ilyen pótmasinát.
A most kiépülő online pénztárgéppiac egyik legérzékenyebb pontja ugyanis a szervízháttér. Mint arról korábban írtunk, becslések szerint az idén kiadott gépek 3 százalékával akadt valamilyen - jellemzően hardveres - probléma és a javítás gyakran hosszadalmas.
Az LA Pénztárgép Kft-nél elmondták: a hagyományos gépekhez képest összetettebb online kasszáknál az eljárási rend miatt húzódik el hosszabb időre a pénztárgépek javítása. A szervíz ugyanis maga nem nyúlhat hozzá a kasszák beépített adóügyi ellenőrző egységéhez (AEE). A NAV ugyanis korábban, a pénztárgépek műszaki leírásának a kialakításánál biztonsági okokból ragaszkodott hozzá, hogy beépített AEE-vel szereljék be az online pénztárgépeket. Így viszont az AEE problémája esetén meg kell bontani a gépet, ezt pedig a NAV-nak kell dokumentálnia kell, ami elhúzódó eljárás. Ráadásul – gyakori kereskedői panasz – a szervízek nem mindig tudnak cseregépet adni. A NAV állásfoglalása szerint nyolc nap javítási idő után lehet kérni cseregépet a szervíztől, ám tizenöt nap után a szerviznek már kötelessége lenne gépet adni.