Útdíjtender: Csak azért is Getronics

Elúsztatták az elektronikus útdíjtendert: a Getronics Magyarország Kft. újabb harminc napot kapott a beruházás szerződésének aláírására, miután a rendelkezésére álló első egy hónap alatt saját alvállalkozóival sem tudott megállapodni. A kormány feltételeinek egyedül megfelelő cégnek így ideje megint van. Gondot csak az okozhat, hogy az új díjrendszerről nem elég tárgyalni, ki is kell építeni. Július 1-ig, változatlanul 6318 kilométeren.

Nincs szó irányított közbeszerzésről, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. senkinek a szekerét nem tolta az elektronikus útdíjtenderen - jelentette ki Vályi-Nagy Vilmos. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára mindezt a média támadásaira hivatkozva fejtegette szerdai sajtótájékoztatóján. Egyúttal egyértelművé tette azt is: a megtett kilométerek alapján számlázó útdíjrendszer közbeszerzése nem bukott meg, de szerződését sem írták alá. A projekt folytatódik, méghozzá egy hónap hosszabbítással.

A szerződéskötésre a Getronics január 14-én kért időt. Éppen azon a napon, amikor az útdíjrendszer építésének feltételeit összefoglaló dokumentumok aláírásának törvényes határideje lejárt. Kérését a tendergyőztes cég Vályi-Nagy Vilmos szerint nem volt köteles indokolni, és a látszat szerint az indokot az államtitkár maga sem ismeri. A megoldáshoz így alighanem azok járnak legközelebb, akik szerint a Getronics nem tudta pótolni a beruházástól távolmaradását levélben jelző norvég Q-Free ASA kiesését. Ami komoly probléma, mert a 10-24 százalék közti mértékű közreműködésének ígéretével a tender megnyeréséhez hozzájáruló partner nélkül az ÁAK favoritjának se referenciája, se műszaki megoldása az útdíjrendszer kiépítéséhez.

Az NFM illetékese úgy vélekedett: a tárgyalásokra rendelkezésre álló újabb harminc nap után az ÁAK közbeszerzése kétféleképpen végződhet. Vagy aláírják a beruházás szerződését, vagy „más megoldást keresnek”. Vályi-Nagy nem részletezte, hogy az utóbbi alatt pontosan mit kell érteni. De az útdíjtender „döglött tehenét” mindenesetre ügyesen áttolta az ÁAK térfelére. Kijelentette legalábbis, hogy a Getronics halasztási kérelmének mérlegelésére az állami sztrádatársaságnak megvolt a lehetősége, és dönthetett annak sorsáról. Ami akár azt is jelentheti: ha a beruházás szerződését esetleg február 12-ig sem írják alá, a kudarcért az ÁAK-é lehet a felelősség.

Ezzel együtt az államtitkár szavai adtak egy magyarázatot arra is, miért tesz meg mindent a szaktárca a Getronics szerződésének tető alá hozásáért. Kijelentette: az ÁAK tenderén egyedül a Getronics ajánlata felelt meg a kormány elvárásainak. Abban a tekintetben legalábbis, hogy miközben vállalta az útdíjrendszer július 1-i átadását, 34,8 milliárd forintos ajánlatával belefért a költségvetés projektre szánt 42 milliárd forintos keretösszegébe. Ez utóbbi pedig a szintén érvényes ajánlatot adó T-Systems Magyarország Zrt. pályázatáról nem mondható el. A Deutsche Telekom érdekeltsége 53,4 milliárd forintért vállalta volna a nyári határidő mellett a rendszerépítést. Ami a kormány által szabott feltételek mellett későbbi „játékba hozását” lényegében kizárja.

Márpedig Vályi-Nagy megemlítette azt is, hogy a feltételek megváltoztatásához kormánydöntésre lenne szükség. Olyannyira, hogy a Getronics egy hónapos halasztási kérelmének elfogadása is csak a megszabott kereteken belüli határidők tologatására ad módot. A véghatáridőt a szerződéskötés elhalasztása nem érinti, az útdíjrendszernek július 1-én éles üzembe kell állnia.

Az autópálya-kamerák üzemeltetésében szerzett tapasztalatai most nem segítenek a Getronicson
Az autópálya-kamerák üzemeltetésében szerzett tapasztalatai most nem segítenek a Getronicson
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.