Útdíjrendszer: a flottakövetők már bent vannak
A nagy előrelépéshez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) huszonnegyedik órában teremtette meg a feltételeket: szerdán jelent meg a szaktárca rendelete arról, hogy a műholdas járműkövetéssel foglalkozó társaságok mekkora jutalékot kapnak az elektronikus útdíjrendszer kiszolgálásáért.
A kamionok helyzetadatairól folyamatosan riportoló bevallási közreműködők az útdíj 1,8 százalékát kaphatják meg. A komplexebb feladatok felvállaló, az útdíjat is beszedő és az ÁAK-nak továbbító útdíjszolgáltatók öt százalék bevételre tehetnek szert. A nem elektronikus elszámolással, hanem az alkalmanként megváltott viszonylati jeggyel közlekedő fuvarozókat kiszolgáló viszonteladók pedig 2-2,5 százalékot kapnak attól függően, hogy saját, vagy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. rendszerét használják.
Az jutalékok mértékétől függetlenül az ÁAK alighanem ugrásra készen várta a lehetőséget, és csütörtökön leszerződött, akivel csak tudott. A honlapján olvasható közlés szerint első körben tizenegy cég lépett be a július 1-én induló, a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak a megtett kilométerek alapján számlázó elektronikus útdíjrendszerbe. És remélik, hogy a lista az elkövetkezendő napokban tovább bővül majd. Az állami sztrádatársaság mindenesetre a már szerződött cégek mellett további potenciális bevallási közreműködőkkel is a szerződéskötési folyamat végén tart. Azt mondják: minden olyan flottakövető szolgáltatást nyújtó vállalkozással nyitottak a megállapodásra, amely megfelel az Általános Szerződési Feltételeknek.
Hogy ez pontosan mit is jelent, arról azok a cégvezetők alkothattak fogalmat, akik elolvasták az ÁAK bevallási közreműködők számára összeállított szerződéstervezetét. Ebből legalábbis kiderül: az útdíjrendszer működése során előfordulók hibák döntő hányadáért a flottakövetőkön verik el majd a port.
Az ÁAK szerződési feltételei szerint például a bevallási közreműködő felel azért, hogy a kamionokra szerelt fedélzeti berendezések kifogástalanul működjenek, és az adatszolgáltatásba se csússzon be hiba. Márpedig bármennyire is jó lesz a magyar rendszer, hibákra azért lehet számítani. A fuvarosnak lehet például kára abból, ha a teherautóit követő flottaszolgáltató a ténylegesen megtett útnál kevesebb úthasználatról jelent az ÁAK-nak. Ilyenkor a kamionos számíthat rá, hogy jogosulatlan úthasználatért bírságot kap. De a fuvaros fizet akkor is, ha a bevallási közreműködő valamiért több úthasználati jogosultságot igényel az útdíjszedőtől, mint amit ügyfele felhasznál.
A tizenegy
AUTO SECURIT Elektronikai Vagyonvédelmi Szolgáltató Zrt.
AUTOVÉD Biztonságtechnikai Kft.
GSM Protect Kft.
GPSPLUS Kft.
GPSMART Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
JAR-KONTROLL Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
SCANFLEET Kft.
SECRET CONTROL GPS Vagyonvédelmi Kft.
T.E.L.L. Rendszerszolgáltatások Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
TRANSORG Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.
WEBEYE Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.