Útdíjrendszer: a flottakövetők már bent vannak

Beléptek a flottakövetők az elektronikus útdíjrendszerbe: a kamionosok egyelőre tizenegy szolgáltató ajánlatai között válogatva dönthetik el, kinek a műholdas berendezésével fizetik a kilométerek alapján számolt útdíjat július 1-től. A szerződéseket már alá is írták.

A nagy előrelépéshez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) huszonnegyedik órában teremtette meg a feltételeket: szerdán jelent meg a szaktárca rendelete arról, hogy a műholdas járműkövetéssel foglalkozó társaságok mekkora jutalékot kapnak az elektronikus útdíjrendszer kiszolgálásáért.

A kamionok helyzetadatairól folyamatosan riportoló bevallási közreműködők az útdíj 1,8 százalékát kaphatják meg. A komplexebb feladatok felvállaló, az útdíjat is beszedő és az ÁAK-nak továbbító útdíjszolgáltatók öt százalék bevételre tehetnek szert. A nem elektronikus elszámolással, hanem az alkalmanként megváltott viszonylati jeggyel közlekedő fuvarozókat kiszolgáló viszonteladók pedig 2-2,5 százalékot kapnak attól függően, hogy saját, vagy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. rendszerét használják.

Az jutalékok mértékétől függetlenül az ÁAK alighanem ugrásra készen várta a lehetőséget, és csütörtökön leszerződött, akivel csak tudott. A honlapján olvasható közlés szerint első körben tizenegy cég lépett be a július 1-én induló, a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak a megtett kilométerek alapján számlázó elektronikus útdíjrendszerbe. És remélik, hogy a lista az elkövetkezendő napokban tovább bővül majd. Az állami sztrádatársaság mindenesetre a már szerződött cégek mellett további potenciális bevallási közreműködőkkel is a szerződéskötési folyamat végén tart. Azt mondják: minden olyan flottakövető szolgáltatást nyújtó vállalkozással nyitottak a megállapodásra, amely megfelel az Általános Szerződési Feltételeknek.

Hogy ez pontosan mit is jelent, arról azok a cégvezetők alkothattak fogalmat, akik elolvasták az ÁAK bevallási közreműködők számára összeállított szerződéstervezetét. Ebből legalábbis kiderül: az útdíjrendszer működése során előfordulók hibák döntő hányadáért a flottakövetőkön verik el majd a port.

Az ÁAK szerződési feltételei szerint például a bevallási közreműködő felel azért, hogy a kamionokra szerelt fedélzeti berendezések kifogástalanul működjenek, és az adatszolgáltatásba se csússzon be hiba. Márpedig bármennyire is jó lesz a magyar rendszer, hibákra azért lehet számítani. A fuvarosnak lehet például kára abból, ha a teherautóit követő flottaszolgáltató a ténylegesen megtett útnál kevesebb úthasználatról jelent az ÁAK-nak. Ilyenkor a kamionos számíthat rá, hogy jogosulatlan úthasználatért bírságot kap. De a fuvaros fizet akkor is, ha a bevallási közreműködő valamiért több úthasználati jogosultságot igényel az útdíjszedőtől, mint amit ügyfele felhasznál.

A tizenegy

AUTO SECURIT Elektronikai Vagyonvédelmi Szolgáltató Zrt.

AUTOVÉD Biztonságtechnikai Kft.

GSM Protect Kft.

GPSPLUS Kft.

GPSMART Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

JAR-KONTROLL Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

SCANFLEET Kft.

SECRET CONTROL GPS Vagyonvédelmi Kft.

T.E.L.L. Rendszerszolgáltatások Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

TRANSORG Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.

WEBEYE Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.