Útdíj: pótdíjazás rendőr nélkül

Kimarad az útdíjakat elbliccelő autósok pótdíjazásából a rendőrség. A terv megvolt, de az állami útdíjszedő fejlesztéseire hivatkozva kilobbizta feladatai megtartását.

Tavaly 276 ezer pótdíjfizetési felszólítást küldött ki az e-matricák értékesítését és ellenőrzését végző Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., ebből mintegy 2,5 milliárd forint pótdíjat fizettek be – írja a Világgazdaság. Azoknak, akik a D1, D2, U kategóriában, vagyis jellemzően személyautóval, e-matrica nélkül használják a díjköteles gyorsforgalmi utat – 30 napon belül – mintegy 15 ezer forint pótdíjat kell fizetniük, ezen túli fizetés esetén pedig csaknem 60 ezer forint a bírság összege.

Mindez elég volt ahhoz, hogy a kormányzat egyelőre feladja a pótdíjrendszer átalakításának és vele pótdíjak beszedésének a rendőrség hatáskörébe utalására vonatkozó. A NÚSZ szerint fejlesztéseik révén növelni tudták az ellenőrzések hatékonyságát, ami meggyőzte az érintett minisztériumokat, hogy értelmetlen változtatni a bevált rendszeren.

A változtatási tervek felfüggesztésében szerepet játszhatott az is, hogy a NÚSZ-nál arról beszélnek: a hazai bliccelők mellett a külföldiekkel szemben is egyre hatékonyabban tudnak fellépni, a társszervekkel fenntartott kapcsolatok révén. És javítja a helyzetet az is, hogy a társaság integrálta díjellenőrzési rendszereit, a felállított kamerák egyszerre képesek az e-matricás, valamint a teherautók által használt HU-GO e-útdíjrendszerben is ellenőrizni a használati jogosultságot.

Az integrációt követően a korábban csak HU-GO-ellenőrzést végző portál az év első hét hónapjában csaknem 50 ezer jogosulatlan e-matricás úthasználatot regisztrált. Idén az első nyolc hónapban 8,69 millió e-matricát értékesített a NÚSZ Zrt., az ebből származó bevétel bruttó 45,4 milliárd forint volt. A társaság tájékoztatása szerint az e-matricás bevételek időarányosan teljesültek.

Az e-matrica-vásárlás elmulasztását tehát továbbra is pótdíjfizetéssel szankcionálja a NÚSZ, de valószínűleg változik a parkolással kapcsolatos bírságolás gyakorlata. Ha a parlament elfogadja a módosítást, akkor nem a szabálysértés konkrét idejétől ketyeg az óra, hanem akkortól, amikor a vétkes jármű üzemben tartója az erről szóló postai értesítőt kézhez veszi. Ezen a ponton azért változik a jogszabály, mert a jelenlegi gyakorlatban nem igazolható, hogy a járművezető megtalálja-e a bírság fizetésre felszólító, a szélvédőre helyezett „mikuláscsomagot".

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.