Univerzális mobilparkolás Budapesten és 20 városban
A ma indult rendszer több éves fejlesztő munka végeredménye, amelyben felhasználták a korábban működő mobilparkolás-próbálkozások tapasztalatait is - mondta Lónyai Tamás, az Első Mobilfizetési Elszámoló Zrt. igazgatósági tagja.
Budapesten és néhány vidéki nagyvárosban eddig is igénybe lehetett venni a mobilparkolást. Előzetes regisztráció és az EME Zrt.-vel való szerződéskötés után egy előre feltöltött egyenlegből, vagy közvetlenül OTP-s bankszámláról fizethette ki az ügyfél a parkolási díjat.
Változatlan zónakódok
A most bemutatott rendszer azonban nem kötődik semmilyen regisztrációhoz: az első parkolás esetén SMS-ben kell elküldeni a rendszámot a parkolóórán látható telefonszámra, amelyet a rendszer szöveges üzenetben igazol vissza. Ezután már telefonhívással is indítható a parkolás, sőt autócsere, vagy rendszámváltozás esetén is csak egyszeri SMS-regisztráció szükséges. A parkolóórákon a telefonszámokat már lecserélték, ennek ellenére, akik a régebbi rendszereket használták eddig, tehetik továbbra is ezt, mert a zónakódok nem változtak.
Az új rendszerben a parkolási díjat a rendszer közvetlenül a mobiltulajdonos erre a célra elkülönített egyenlegéből vonja le, előfizetéses ügyfelek esetén pedig az M-com egyenlegből, ugyanolyan módon, ahogy az autópálya-matricák árát fizetik az ügyfelek jó ideje. Az M-com egyenleg virtuális, azt a havi telefonszámlával fizeti ki az ügyfél. A feltöltőkártyás előfizetők az ilyen vásárlásaikat fedezendő, a bankautomatáknál, vagy az interneten tölthetik fel a számlájukat.
Apró rossz hír, hogy a Vodafone rendszerébe a szolgáltatás beépítése még nem sikerült teljesen, így a cég feltöltőkártyás ügyfelei még nem tudnak így parkolni, miként a Vodánál csak az SMS módszer működik, a hanghívásos még nem. - Az volt a célünk, hogy nálunk is működjön a rendszer és igyekszünk gyorsan lehetővé tenni az összes funkciót - mondta Podhorányi László, a László, a Vodafone vezérigazgató-helyettese.(A Vodafone tavaly vadonatúj számlázási rendszert vezetett be, s minden ilyen szolgáltatás integrálása hosszú munka eredménye. Ezzel nem készültek még el.)
Nem tudni, mennyibe került
Bízunk abban hogy a jelenlegi évi körülbelül 30 millió parkolási tranzakció közel fele mobiltelefonnal jön majd létre - mondta Simó György, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese. Ha ez így lesz, az szép bevétellel gazdagítja a szolgáltatókat és a parkolási társaságot is, hiszen a parkolás normál díján felül a szolgáltatás 75 forintos tranzakciós díjba is kerül. Ezen a szolgáltatók és az Első Mobilfizetési Elszámoló Zrt. között oszlik meg, de azt nem árulták el, milyen arányban. Mint ahogy nem tudtuk meg azt sem, mekkora befektetéssel valósult meg a három mobilcég és az EME Zrt. együttműködésével tető alá hozott szolgáltatás.
Pontosabban, Drozdy Győző, a Pannon vezérigazgató-helyettese annyit elárult: a mobilfizetési rendszer évek óta tartó fejlesztése milliárdos összegű befektetés, de ha a mobilparkolás integrációja a más célokra is igénybe vett rendszerbe ennél kevesebbe, néhány tízmillió forintba került.
A pannonos menedzser egyébként régi támogatója az ügynek. - Az ügyfél annyit fizet érte, amennyit ténylegesen használja. Pontosabban, minimum hat percet ki kell fizetni a parkolás tényleges hosszától függetlenül - mondta. Reményeink szerint hamarosan további városok csatlakoznak a rendszerhez és ebből valóban egy országos hálózat lesz - mondta Podhorányi László.
Dokumentálnak helyettünk
A szolgáltatás előnye a korábbi mobilfizetéses megoldásokkal szemben, hogy - mivel a szolgáltató szedi be a pénzt és továbbítja az EME Zrt.-nek - hogy a parkolásokat a szolgáltató a hatályos jogszabályoknak megfelelően öt évig tárolja. Így, ha az ügyfélnek vitás esete van a parkolási cégekkel, akkor a mobilcég a rendelkezésére bocsátja a megfelelő adatokat.
A szolgáltatással egyébként spórolnak a parkolási társaságok, hiszen az aprópénz szállítása és kezelése rengetegbe kerül, ráadásul sokszor megrongálják a parkolóórákat a pénzkazettákért.