Uniós rekordbírság a kartellező autóüveg-gyártóknak

Rekord nagyságú, 1,38 milliárd eurós bírságot rótt ki az Európai Bizottság négy vezető autóüveg-gyártóra. Az Asahi Glass, a Pilkington, a Saint-Gobain és a Soliver ellen az volt a vád, hogy 1998 és 2003 között felosztották egymás között az európai piacot, összehangolták áraikat, megkárosítva ezzel a vásárlókat.

Az eddigi csúcsot öt liftszállító társaság tartotta, őket hasonló vádakkal 992 millió euróra büntették tavaly februárban. A kartellezésért kiszabott legnagyobb egyedi büntetés csúcsa is megdőlt, a főkolomposnak, a francia Saint-Gobainnek ugyanis 896 millió eurót (240 milliárd forint) - kell befizetnie. A japán Asahi büntetése tétele 113,5, a brit Pilkingtoné 370 milló euró volt, míg a belga Soliver megúszta 4,4 millióval.

A Saint-Gobain - Európa legnagyobb építőanyag-gyártója -, és a Pilkington esetében azért fogott vastagabban a bizottságiak ceruzája, mert mindketten visszaesőnek minősülnek. Két másik „versenytársukkal” együtt korábban 487 millió eurós kartellbüntetést kaptak a magasépítészetben használt üvegek árának egyeztetéséért.

A mostani bírságot a franciák aránytalanul magasnak minősítették, egyben jelezték, hogy az Európai Bíróság elé viszik az ügyet. A bírság az autóüveg-gyártó részlegük éves bevételének 95 százalékával egyenértékű. Biztos ami biztos, 560 millió eurót már korábban elkülönítettek a „bírságalapjukba”, de ez kevés lesz. A Pilkingtonnál nincs ilyen gond, a kiskasszában lévő 424 millió eurós tartalék bőven fedezi a bírságot – írja a Bloomberg.

A négy cég termékei az Európai Unióban forgalomba helyezett újautók 90 százalékában megtalálhatók. A kartell lelepleződésének évében, 2003-ban a teljes piac értéke kétmilliárd eurós volt. A Bizottság szerint beigazolódott, hogy a négy cég vezetői repülőtereken és szállodákban rendszeresen egyeztettek egymással arról, hogy ki melyik autógyártónak mennyiért adja az üveget, s tettek róla, hogy a privilégiumaikat a piacra újonnan belépők ne zavarhassák meg.

Neelie Kroes, versenyügyi biztos hangsúlyozta: a cégek az autógyártókat és az autósokat öt éven át az orruknál fogva vezették, s ez tűrhetetlen. A kirívóan magas bírságot egyben elrettentésül szánták azok számára, akik hasonló módon próbálják akadályozni a verseny a gazdaság bármely területén.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.