Uniós pénzből gurulnak majd a villamosok Miskolcon
Brüsszel jóváhagyta a miskolci villamoshálózat felújításának a terveit, így lehívható az erre szolgáló 34 milliárdos pályázati pénz - jelentette be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) csütörtökön.
A miskolci projekt célja a városi tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának javítása, a közösségi közlekedés népszerűbbé tétele, de cél a környezeti terhelés csökkentése is.
Az összesen 19 kilométer felújított és 2,8 kilométer új villamospálya összekapcsolja a városközpontot a sűrűn lakott lakótelepes övezettel. A támogatásból lecserélik a jelenleg használt régi, 40 éves villamosokat 31 korszerű alacsony padlójú járműre, valamint 45 hozzá igazodó korszerű megállót is építenek. A fejlesztés a város kelet-nyugati közlekedési tengelyének komplex átalakítását jelenti.
A projekt befejezésének várható időpontja 2011. év vége. A projekt összköltsége megközelíti a 38 milliárd forintot, melyből az uniós támogatás közel 34 milliárd forint.
A magyar fejlesztéspolitika egyértelmű sikere, hogy az Európai Bizottság ilyen rövid idő alatt hagyta jóvá Miskolc villamos projektjét, amely az új költségvetési időszak második uniós megerősítést kapó, nagy volumenű fejlesztése - mondja az NFÜ közleménye.
A beruházás azért is kiemelt jelentőségű, mert a debrecenihez és a miskolcihoz hasonló magas színvonalon előkészített nagyberuházások jelentenek választ azokra a kihívásokra, amelyekkel a válság miatt szembesül az építőipar, a munkaerőpiac.
Ezen felül további 20 nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 17 már Brüsszelben várja a támogató döntést.
Magyarország több mint negyven nagyprojektet nevezett meg, ezek közül 22 rendelkezik már a kormány jóváhagyásával. Ebből 19 már ott van a brüsszeli döntéshozókhoz előtt, így az eddig elfogadott két villamos projekten túl további 17 várja Brüsszel támogató döntését.
Ezek mindegyike közlekedésfejlesztési vagy környezetvédelmi beruházás, és értéküknél fogva mind brüsszeli jóváhagyást igényel. (A nagyprojektek döntő többsége 13 milliárd forintot meghaladó volumenű beruházás, míg a környezetvédelmi beruházások értékhatára 6,5 milliárdos. Mindezekkel összefüggésben a nagyprojektek esetében az egyes tagországok kormányának jóváhagyásán túl az Európai Bizottság támogatására is szükség van.)
A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró, a szegedi és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld–Székesfehérvár-vasútvonal fejlesztése. De brüsszeli jóváhagyásra várnak már olyan jelentős környezetvédelmi fejlesztések is, mint a Közép-Dunavidéki hulladéklerakók rekultivációja, Békéscsaba és Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, vagy éppen Makó és térségének szennyvízprogramja.