Ukrán cégóriás kezében a Bonbonetti

A magyar édesipari cég felvásárlásával az európai piacra próbál betörni az ukrán Roshen, míg a Bonbonetti a multinacionális versenytársaival szemben tudja így felvenni a versenyt.

Rövidesen pont kerül a Bonbonetti felvásárlására, így nemsokára már a magyar cég tulajdonának a 100 százaléka átkerül a világ tizenötödik legnagyobb édesipari óriásához, a Roshen Confectionery Corporationhoz - mondta el Sánta Sándor vezérigazgató. A vétálárat az eladó CEE Private kockázati tőkealap és a Roshen nem hozta nyilvánosságra.

Az ukrán üzleti nagymogul és volt külügyminiszter Petro Poroshenko érdekeltségébe tartozó Roshen 1,2 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le 2011-ben. A cég az ukrán piacon az első, míg az orosz piacon a második legjelentősebb édesipari vállalkozás. Sánta Sándor elmondta: a Roshen célja, hogy a világ első 10 gyártója közé kerüljön be, ebből a célból szeretné az uniós piacon is megvetni a lábát, így többek között ezért is vásárolta meg a Bonbonettit.

A Bonbonetti tavaly tavasszal kötött előbb stratégiai együttműködést a Roshennel. A Bonbonetti számára azért volt szükség az együttműködésre, mivel a cég forgalma az utóbbi években lassan, de folyamatosan csökkent a válság, illetve a kormány által tavaly bevezetett népegészségügyi termékadó (neta) és a 27 százalékra emelt áfa miatt. Míg 2010-ben még 11,5 milliárd forintnyi terméket tudott a Bonbonetti értékesíteni, addig ez az idei évre 10,6 milliárd forintra olvadt.

A neta negatív hatása elsősorban a Bonbonetti áltai is gyártott prémium kategóriás édességek piacán érezhető, mivel az adó nyomán megugró kiskereskedelmi árak miatt a kereslet egyre inkább a főleg diszkont üzletek által forgalmazott sajátmárkás termékekre tevődik át. Sánta Sándor úgy becsülte: az utóbbi években az édesipari területen hozzávetőlegesen mennyiségben 11 százalékkal esett a márkás édességek fogyasztása.

A Roshen most egymilliárd forintot tervez beruházni a magyar cégbe, amitől Sánta azt reméli, hogy jóval versenyképesebbek tudnak majd lenni a Bonbonetti multinacionális versenytársaival - Kraft, Nestlé, Ferrero, Mars - szemben. A Bonbonetti meglévő, hagyományos márkáinak a helyzetét is meg tudja erősíteni, másrészt olyan termékkategóriákba is be tud törni, ahol eddig nem volt jelen.

Emellett az ukrán céggel közös árubeszerzést is tudnak végrehajtani jóval olcsóbban. Kérdésünkre ugyanakkor Sánta Sándor leszögezte: a Roshen nem hozza Magyarországra a saját, kinti márkáinak a gyártását, ahogy az itteni Bonbonetti-üzemekből - Budapesten és Nagykanizsán - sem kerülnek át itteni márkák a Roshen ukrán, orosz vagy litván üzemeibe, így az itt gyártott Tibi csoki továbbra is a helyi, magyar piac terméke marad.

Az ukrán partner befektetése nyomán új munkahelyek jöhetnek létre a Bonbonettinél - közölte a cég. Tavaly a Bonbonetti elsők között jelentette be az édesiparból, hogy a neta miatt leépítésre kényszerült - a cég egymaga 800 millió forintot kellett, hogy befizessen -, így 70 munkahely szűnt meg a vállalatnál. Sánta Sándor leszögezte: szerencsére tavaly óta már nem kényszerült további leépítésre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.