Újraosztaná a luxusautó-piacot a Mercedes
A Daimler 625 millió eurós tőkeemeléssel 12 százalékos részesedéshez jutott a kínai állami tulajdonú járműgyártóban, a BAIC-ben, amellyel tavaly decemberben már két közös vállalatot is létesített: egyet motorgyártásra, ebben a kínaiaké az 51 százalékos többség, míg egyet az értékesítésre, amiben a Daimlernek van ugyanekkora tulajdonrésze. A cégalapítás és -vásárlás része annak az offenzívának, amit a Daimler német vetélytársai ellen indított a kínai piacon.
Reorganizációs programjuk keretében új vezetőt neveztek ki a távol-keleti érdekeltség élére Hubertus Troska személyében, aki ezt megelőzően a Mercedes haszonjármű-divizióját irányította. Emellett egy új autógyár építését határozták el és meglévő kapacitásaik megduplázását, kétszázezresre növelését 2015-ig. Erre a célra kétmilliárd eurót különítettek el, amelyből négyszázmillió már el is ment arra a 250 ezer motor gyártására képes üzem megépítésére, amit hétfőn avattak fel Kínában. Ez a Daimler első külföldi motorgyára.
A harmadik lépés, hogy ésszerűsítik a sokszor egymás ellen dolgozó kereskedőkből álló értékesítési hálózatukat. A helyben gyártott és az import Mercedeseket külön hálózatban árusították, és ez komoly rivalizáláshoz vezetett a kereskedők között. Most a forgalmazást egységesen, a BAIC-kal közös leányvállalatuk végzi. A halózat pedig egyre terebélyesedik: az idén 75, a következő két évben pedig száz új Mercedes-kereskedés nyílik a világ harmadik legnagyobb gazdaságában.
A program első eredményei már meg is születtek: az év első tíz hónapjában nyolc százalékkal több, 173,3 ezer Mercedest adtak el Kínában, mint az előző év azonos szakában.
A luxusautó-piac vezető helyét 2005-ben engedte át a Mercedes a BMW-nek, s most gőzerővel dolgozik annak visszaszerzéséért. Ebben segíti az a modellinvázió, amelynek keretében a következő időszakban 13 olyan vadonaúj Mercedesszel jelennek meg a helyi piacon, amelyeknek nem volt elődje. Az áprilisban bemutatott négyajtós kecskeméti CLA kupé és a jövőre már sorozatgyártásra érett GLA városi terepjáró is közéjük tartozik, ezek gyártása hamarosan Kínában is megkezdődik.
A lényeg: 2015-ben már el kell érni a háromszázezres értékesített darabszámot Kínában, ebben a helyben gyártott középkategóriás C-osztály, a GLK városi terepjáró és az E-osztály meghosszabbított modellváltozata is fontos szerephez jut. A Merecedes egyébként nemcsak Kínában teljesített jól október folyamán, hanem globálisan is: eladásai 11 százalékkal nőttek, miközben a BMW 8,6, az Audi pedig 7,5 százalékkal tudta felpörgetni forgalmát.
– A Daimlernél tanultak a múlt hibáiból, és a helyes irányban változtattak azzal, hogy a kínai fejlesztéseknek, reformoknak elsőbbséget adtak a konszernen belül – értékelte a változásokat a Bloomberg kérdésére Jürgen Pieper, a frankfurti Bank Metzler iparági elemzője, hozzátéve: a sokéves lemaradást azért nem lesz egyszerű rövid idő alatt behozni.