Napirendre került a nemzeti légitársaság elindítása, de az is lehet, hogy a kormányzati semmitmondás nem változott. A jelek szerint azonban figyelik a lehetőségeket.
Újra elővették a nemzeti légitársaság ügyét?
Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A kormány nyitott a tárgyalásokra minden komoly érdeklődővel, tőkeerős szakmai és külső befektetővel egy új nemzeti légitársaság megalapításáról, amelyben kisebbségi tulajdonosként az állam is szerepet vállalhatna – válaszolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Napi Gazdaságnak, amely cikkében felidézi, hogy jelenleg több olyan pályázat is nyitott a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, amelyeken az unión kívüli országokba lehet repülési jogokat szerezni.
A cikk szerint nemzetstratégiai feladat egy budapesti székhelyű nemzeti légitársaság létrehozása, s annak a partnernek a megtalálása, amely vállalná annak működtetését. Felidézik, hogy a közelmúltban arab- és ázsiai befektetők több légitársaságba szálltak már be az uniós szabályok engedte keretek között. Így az Etihad az Air Berlinbe és az Air Serbiába – most az Alitaliaról tárgyalnak - , a Korean Air a cseh CSA-ba, míg a gigaveszteségekkel küzdő lengyel LOT-ba a Qatar Airways és a Turkish Airlines is megpróbált beszállni a közelmúltban, a szakszervezetek merevségén azonban elbukott a dolog.
Lapunk információi szerint legalább két terv fekszik a kormányzat asztalán egy új nemzeti légitársaság elindítására, egy minimalista, csak és kizárólag regionális forgalomra építő terv, s egy olyan is, amely átszállási kapcsolatokra alapoz. (Átszállást a minimalista terv is kínálna, de a Budapestre egyébként is repülő légitársaságok segítségével.) Úgy tudjuk, hogy a megfelelő befektetőt és szakmai partnert még nem találták meg egyik tervhez sem. Télen még a szlovén Adria Airways megvétele is felmerült. Ez utóbbit több egymástól független forrás is megerősítette lapunknak, jelenleg azonban nem tudható, hogy ez az ügy hol tart. Forrásaink szerint a tárgyalások még a kezdeti szakaszban lelassultak.
A Napi Gazdaságban idézett kormányzati mondás semmiben sem tér el attól, amit a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Malév csődje óta mond a téma kapcsán. Azt tehát értékelhetnénk kormányzati semmitmondásként is, ám figyelembe véve, hogy a Napi Gazdaság a kormányhoz közel álló Századvég kiadásában jelenik meg, a nyilatkozatra oda kell figyelni. Különösen, hogy úgy tudjuk: a nemzeti légitársaság létrehozásának üzleti- és politikai lehetőségeivel maga a Századvég is intenzíven foglalkozott az elmúlt pár hónapban.
Persze a befektető megtalálása sem könnyű feladat: a tavaly nyáron nagy dérrel-durral beharangozott Sólyom Airways is arab befektetőkkel reklámozta magát, ám sem arab, sem más befektetői nincsenek, ma már az interneten gyűjtenek a közösségi finanszírozás lehetőségeit kihasználva: már 66 dollár össze is jött a 750 ezerből.