Újoncok kapják a trafikokat

Dohánygyártók és -nagykereskedők adatai szerint a trafikkoncessziót elnyerő pályázók döntő többsége eddig nem foglalkozott cigaretta, illetve más dohánytermék árusításával.

Dohányipari becslések szerint az 5400 trafikkoncesszióból mindössze 800 jutott olyanoknak, akik szakmabelinek számítanak - tudta meg a Népszabadság. Mint emlékezetes: a dohánykereskedelmet újraosztó állami Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. (NDN) nemrég tette közzé a tavaly december közepén meghirdetett koncessziós pályázat nyerteseinek listáját, ám olyan sajátos módon, hogy a nyertes neve mellett nem tüntettek fel más, a pontos beazonosítást lehetővé tevő adatot.

Az NDN listáját az utóbbi hetekben igen sokan górcső alá vették, ám így hosszabb időbe telt, hogy végigmenjenek az 5400-as listán. A trafikos kisvállalkozók, újságírók mára 850 olyan koncessziót azonosítottak be, melynek tulajdonosa a kormánypártokhoz, a CBA-hoz vagy dohánykereskedelmi céghez (Tabán Trafik, Vimpex) kötődik.

Ugyanakkor információnk szerint a dohányforgalmazó nagy multicégek is átnézték az 5400-as listát – vélhetőleg későbbi üzleti partnerek után kutatva. A nagy dohánycégek összevetették az adataikkal arról, hogy hová és kinek szállítottak ki korábban dohányt (azaz nemcsak trafikosok, hanem vendéglátósok is szerepelnek ezeken a listákon), és úgy tudni, mindössze 800 olyan nevet találtak az 5400-ból, akikkel korábban üzleti kapcsolatban álltak.

Ez azt jelenti, hogy a koncessziók zöme, 4600 engedély olyan személyekhez került, akik korábban nagy valószínűséggel nem dolgoztak dohánnyal. Ez némileg ellentmond annak, amit korábban a Magyar Dohány Kiskereskedelmi Egyesület (MDKE) állított. Az MDKE közleménye szerint 1400 fős tagságukból 499-en pályáztak eredményesen összesen 1065 koncessziós helyre.

Igaz, az MDKE közleményéből nem derült ki, hogy a tagságból mennyi a ténylegesen régóta dohánykereskedelemmel foglalkozó személy. A bejelentett 1400-as taglétszám ugyanis nem passzol sem a KSH kimutatásaival (eszerint 1100 dohánybolt üzemelt korábban az országban), sem a kormány eddigi kommunikációjával, mivel kormánypárti politikusok mindössze "kétszáz" régi dohánytrafikosról beszéltek.

A 2002-ben alapított MDKE vezetősége nemrégiben cserélődött le, így a korábbi elnöki posztot a korábban a trafikpályázat egyik nagy nyertesének tartott Tabán Trafikhoz kötődő Lengyel Antal szerezte meg, aki utána felügyelőbizottsági posztot is kapott a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-ben. Érdeklődésünkre Lengyel Antal korábban kifejtette: nem látja összeférhetetlennek a két posztot, mivel az NDN felügyelőbizottsági tagjaként nincs rálátása a pályázatok elbírálására. Lengyel Antal családtagjai, testvére és felesége végül 5-5 koncessziót nyertek el, de jutott bőven engedély az MDKE vezetőségének is.

Az MDKE a napokban közleményben üdvözölte Orbán Viktor "a trafikos szakma melletti kiállását". Az MDKE egyben felajánlotta, hogy "szakmai szempontokat érvényesítő előminősítőként" részt vegyen annak a száz régi trafikosnak a kiválasztásában, akik a kormányfő és Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár ígérete szerint végül mégiscsak kaphatnak koncessziót. Bár az NDN és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azóta sem nyilatkozott arról, hogyan tervezik a kormányfői ígéret beváltását, közben az MDKE weblapján már javában zajlik a régi trafikosok toborzása.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.