Újjászülethet a GM

Az amerikai szakembereket is meglepően gyorsan, alig bő egy hónap alatt újjászülethet a General Motors, mégpedig legkorábban csütörtökön.

A vállalat felszámolásától tartva az illetékes New York-i csődbíró már hétfőre virradóra kimondta az USA legnagyobb autógyártójának értékesíthetőségét, de ennek végrehajtását négy napra felfüggesztette. Az idő azért sürget, mert a Fehér Ház autó feladatcsoportja megerősítette: megvonja a régóta állami lélegeztetőgépen működő GM többmilliárdos támogatását, ha a céget szombatig nem emelik ki a csődeljárásból.


- A csődbíróságoknak jogukban áll, hogy jóváhagyják az eszközök eladását még akkor, amikor van még megőrizni való érték, hogy megelőzzék a beteg halálát a műtőasztalon. Az azonnali értékesítés egyetlen alternatívája a felszámolás, ami katasztrofális eredmény lenne a GM hitelezőinek, alkalmazottainak, beszállítóinak- írta 95 oldalas indoklásában Robert Gerber bíró, elutasítva mintegy 850 panaszos érveit. Ugyanakkor maga is elismerte, maradtak vitatható kérdések. Ezek a leendő GM termékfelelősségére vonatkoznak a régi vállalat által gyártott autókat illetően. Éppen ezt érinti a fellebbezés, amelyet balesetekkel kapcsolatos keresetek nyomán adtak be hétfőn egyéni panaszosok, de ez szakértők szerint nem hátráltatja majd az eladást. A Chrysler hetekkel ezelőtti ügye, amelyben a Legfelsőbb Bíróság egy bírája először leállította a michigani cég értékesítését, majd a testület nem fogadta be a fellebbezést, így várhatóan nem válik precedenssé.

A GM esete annyiban is eltérő a Chryslerétől, hogy nincs független felvásárlója. Így a következő lépés - ideiglenesnek szánt - államosítása lehet. Az amerikai kormány az összesen 50 milliárd dolláros támogatásért cserében az új GM 60 százalékos, a kanadai pedig 11,7 százalékos tulajdonához jut. Az UAW alapja lemond a régi vállalatnak a nyugdíjasaival szemben fennálló egészségbiztosítási kötelezettségeinek tekintélyes részéről, ezért cserében az új cég 17,5 százalékához jut hozzá. A fennmaradó hányad a kötvényeseké és a fedezetlen hitelezőké lesz. A szerkezetátalakítás után 38 milliárd dollárra becsülik a GM eszközállományát.
 
A GM észak-amerikai piaci részesedése az év első felében a kritikus 20 százalék alá esett; a '60-as években még az itteni autók felét gyártotta. Sőt 2011-re elemzők szerint 16 százalékra csökken ez a mutató, azaz a Toyotával és a Forddal kerülhet egy szintre a cég. Az új GM mostantól négy márkára - Chevrolet, Cadillac, GMC és Buick - összpontosít majd, és nincs sok ideje a vásárlói bizalom visszaszerzésére. - A szerkezetátalakítás nyomán megváltozott a vállalat költségstruktúrája. Most meg kell mutatnia: el tudja adni az autókat - nyilatkozta John Casesa iparági elemző. Detroitban sokat várnak a 2010 novemberében debütáló feltöltős hibrid Chevy Volttól, noha borsos lesz az ára, legalább 30 ezer dollárba kerül majd.

Egy Cadillac Escalades modell és Hummer terepjárók sorakoznak egy autókereskedésben New York Queens negyedében
New York, 2008. április 30. Egy Cadillac Escalades modell és Hummer terepjárók sorakoznak egy autókereskedésben New York Queens negyedében 2008. április 30-án. Ezen a napon a világ vezető autógyártója, az amerikai General Motors (GM) 3,3 milliárd dolláros első negyedévi veszteséget jelentett be. A GM a veszteséget az amerikai piac gyengülésével, a szabadidőautók és a kisteherautók iránti mérsékelt kereslettel indokolta. (MTI/EPA/Peter Foley)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.