Újjászülethet a GM
A vállalat felszámolásától tartva az illetékes New York-i csődbíró már hétfőre virradóra kimondta az USA legnagyobb autógyártójának értékesíthetőségét, de ennek végrehajtását négy napra felfüggesztette. Az idő azért sürget, mert a Fehér Ház autó feladatcsoportja megerősítette: megvonja a régóta állami lélegeztetőgépen működő GM többmilliárdos támogatását, ha a céget szombatig nem emelik ki a csődeljárásból.
- A csődbíróságoknak jogukban áll, hogy jóváhagyják az eszközök eladását még akkor, amikor van még megőrizni való érték, hogy megelőzzék a beteg halálát a műtőasztalon. Az azonnali értékesítés egyetlen alternatívája a felszámolás, ami katasztrofális eredmény lenne a GM hitelezőinek, alkalmazottainak, beszállítóinak- írta 95 oldalas indoklásában Robert Gerber bíró, elutasítva mintegy 850 panaszos érveit. Ugyanakkor maga is elismerte, maradtak vitatható kérdések. Ezek a leendő GM termékfelelősségére vonatkoznak a régi vállalat által gyártott autókat illetően. Éppen ezt érinti a fellebbezés, amelyet balesetekkel kapcsolatos keresetek nyomán adtak be hétfőn egyéni panaszosok, de ez szakértők szerint nem hátráltatja majd az eladást. A Chrysler hetekkel ezelőtti ügye, amelyben a Legfelsőbb Bíróság egy bírája először leállította a michigani cég értékesítését, majd a testület nem fogadta be a fellebbezést, így várhatóan nem válik precedenssé.
A GM esete annyiban is eltérő a Chryslerétől, hogy nincs független felvásárlója. Így a következő lépés - ideiglenesnek szánt - államosítása lehet. Az amerikai kormány az összesen 50 milliárd dolláros támogatásért cserében az új GM 60 százalékos, a kanadai pedig 11,7 százalékos tulajdonához jut. Az UAW alapja lemond a régi vállalatnak a nyugdíjasaival szemben fennálló egészségbiztosítási kötelezettségeinek tekintélyes részéről, ezért cserében az új cég 17,5 százalékához jut hozzá. A fennmaradó hányad a kötvényeseké és a fedezetlen hitelezőké lesz. A szerkezetátalakítás után 38 milliárd dollárra becsülik a GM eszközállományát.
A GM észak-amerikai piaci részesedése az év első felében a kritikus 20 százalék alá esett; a '60-as években még az itteni autók felét gyártotta. Sőt 2011-re elemzők szerint 16 százalékra csökken ez a mutató, azaz a Toyotával és a Forddal kerülhet egy szintre a cég. Az új GM mostantól négy márkára - Chevrolet, Cadillac, GMC és Buick - összpontosít majd, és nincs sok ideje a vásárlói bizalom visszaszerzésére. - A szerkezetátalakítás nyomán megváltozott a vállalat költségstruktúrája. Most meg kell mutatnia: el tudja adni az autókat - nyilatkozta John Casesa iparági elemző. Detroitban sokat várnak a 2010 novemberében debütáló feltöltős hibrid Chevy Volttól, noha borsos lesz az ára, legalább 30 ezer dollárba kerül majd.