Újabb vizsgálat az E.ON észak-dunántúli szolgáltatójánál
Az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. tavaly ugyanezért már részesült elmarasztalásban, a hálózat januári összeomlása miatt a MEH további intézkedéseket kért a cégtől, de a szolgáltatás azóta sem éri el az előírások minimumát.
A Magyar Energia Hivatal (MEH) értékelte a villamosenergia-ellátás megbízhatóságának 2008. évi színvonalát és a feszültségminőség jellemzőit. Az értékelésre meghívást kaptak a hálózati elosztói engedélyesek (értsd: a vezetéküzemeltetők), a Magyar Villamosenergia Rendszerirányító (Mavir) Zrt. és a fogyasztói érdekképviseleti szervezetek.
A villamosenergia-törvény alapján 2003. óta van lehetősége a MEH-nek megállapítani a minimális minőségi követelményeket és az elvárt színvonalat, amelyek - a rendkívüli időjárás hatásának ellensúlyozása érdekében - hároméves átlagok alapján kerültek megállapításra. A minimális minőségi követelmények a fogyasztók számára legfontosabb, nemzetközileg elfogadott mutatók alapján a következők:
- A villamosenergia-ellátás megszakadásának átlagos gyakorisága
- A villamosenergia-ellátás megszakadásának átlagos időtartama
- Kiesési mutató (a nem szolgáltatott és értékesített villamos energia aránya)
Ezeken kívül a MEH több színvonalmutató teljesítését is elemzi (például az ellátás helyreállítása nem tervezett és tervezett, 3 percnél hosszabb ellátás-megszakadás esetén).
A MEH a 2008. évi teljesítések értékelése során megállapította, hogy országos átlagban a fogyasztói ellátás folyamatosságának mérésére szolgáló mindhárom mutató 2000. év óta tartó javulása 2007-ben megállt, sőt romlott, de 2008-ban a javulás folytatódott: az ellátás nem tervezett megszakadásának átlagos gyakorisága fogyasztónként 1,61, az ellátás-folyamatosság nem tervezett átlagos megszakadása (üzemzavarok éves összes időtartamának egy magyarországi fogyasztókra eső értéke) 111 perc/fogyasztó lett. 2006-ban 1,77 illetve 128 volt ez a mutató. A magyar adatok nemzetközi összehasonlításban a rosszabbak között vannak, különösen a német adatokhoz képest, ami 21,9 perc/fogyasztó.
Az egyes elosztói engedélyesek közül az ellátás kimaradásának átlagos időtartama szempontjából 2008-ben legrosszabbul az E.ON Észak-dunántúli Áramszolgáltató Zrt. teljesített: ez több mint 30,6 százalékkal rosszabb az országos átlagnál. Ez azt jelenti, hogy az előző évek rossz teljesítése miatt a hároméves átlagú minimális minőségi követelményt nem teljesítette, ezért a MEH - az előre meghirdetett módon - eljárást indít az E.ON Észak-dunántúli Áramszolgáltató Zrt. ellen, melynek bírság kiszabása lehet a következménye.
Az előző évi hasonlóan rossz teljesítés miatt az E.ON Észak-dunántúli Áramszolgáltató Zrt.-re a MEH már szabott ki bírságot. A 2007. évre vonatkozó 2008. évi értékelésében, valamint a 2009. január végi jelentős mértékű és kiterjedésű üzemszünetek kapcsán a MEH bírságot kirovó határozatában az ellátás folyamatossága és biztonsága javítása érdekében teendő intézkedéseket várt el az E.ON Észak-dunántúli Áramszolgáltató (új nevén E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati) Zrt.-től, melyek megkezdődtek, de még nem eredményeztek olyan mértékő javulást, hogy a MEH által előírt 3 éves átlagot (166 perc/fogyasztó) a minimális minőségi követelmény fölé emeljék.
Az Elektromos Művek Nyrt. az ellátás nem tervezett megszakadásának átlagos gyakorisága esetén teljesített rosszul, de még a bírságolási határon belül maradt a mértéke. Jól teljesített viszont az E.ON Tiszántúli Áramszolgáltató Zrt., amelyet két évvel ezelőtt szankcionálni kellett az előírt követelmény nem teljesítése miatt. Az átviteli hálózatot üzemelő Magyar Villamosenergia Rendszerirányító Zrt. teljesítette a követelményeket. A feszültség-minőséget illetően az elosztók jelentése alapján a MEH megállapította, hogy az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt.-nél és az Észak-magyarországi Áramszolgáltató Nyrt.-nél nincs tartósan (12 hónapnál hosszabb ideig) rossz minőséggel ellátott fogyasztó.